بررسی هوشمندی رقابتی از منظر کار آفرینان (برمبنای مدل سازی معادلات ساختاری)
(ندگان)پدیدآور
غفاری آشتیانی, پیمانچوبندیان, رضوانزرگران, محمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه کارآفرینان با توجه به خصوصیات ممتاز و برجسته خود، قادرند منابع لازم را برای ایجاد رقابت، رشد و توسعه در کسب و کار فراهم آورند و از طریق تجزیه و تحلیل رقابتی، محصولات و خدمات با کیفیت عرضه کنند. این مطالعه به بررسی تاثیر نگرش کارآفرینی و بازارگرایی بر ویژگیهای جستجوگرانه هوشمندی رقابتی میپردازد و این که چگونه تلاشهای جستجوگرانه رقابتی کارآفرینان، منجر به ارائه مزیت رقابتی برای آنها میشود. این پژوهش با استفاده از پرسشنامه که جامعه مورد مطاله آن در برگیرنده 412 نفر از کارآفرینان "چهارمین جشنواره ملی کارآفرینان برتر" است انجام شده و تحلیل دادهها با بهره گرفتن از نرمافزار لیزرل انجام گرفته است. نتایج آزمون فرضیهها، نشان دهنده تاثیر مثبت و معنادار، میان متغیرهای مدل مکنون میباشد. طبق این مطالعه کارآفرینان با سطح بالای نگرش کارآفرینی و بازارگرایی، حوزه وسیعتری از هوشمندی رقابتی را با فراوانی بیشتری مورد کنکاش قرار میدهند. از سوی دیگر با به کارگیری هوشمندی رقابتی کارآفرینان به مزایای رقابتیای دست پیدا میکنند که دیگر رقبا از آن برخوردار نیستند و به درک بهتری از نقاط ضعف و قوت خود و رقبایشان دست مییابند.
کلید واژگان
هوشمندی رقابتینگرش کارآفرینی
بازارگرایی
مزیت رقابتی
شماره نشریه
22تاریخ نشر
2014-04-211393-02-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقاتسازمان پدید آورنده
استادیار دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک، اراک، ایراندانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاداسلامی، واحد اراک، اراک، ایران
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، همدان، ایران
شاپا
1735-949X2008-255X




