بررسی و ارزیابی عوامل موثر بر مدیریت بازاریابی جذب نقدینگی با استفاده از تکنیک TOPSIS و AHP (مطالعه موردی: بانک تجارت)
(ندگان)پدیدآور
صمدی پور, راضیهبازآیی, قاسمعلینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی و ارزیابی عوامل موثر بر مدیریت بازاریابی جذب نقدینگی در سطح بانک تجارت صورت گرفته است. برای شناسایی مهمترین معیارهای موثر بر جذب نقدینگی از تکنیک دلفی و برای تعیین اولویت معیارهای تحقیق حاضر از مدلهای تصمیمگیری چند معیاره و مدل AHP و برای انتخاب بهترین راهکار جذب نقدینگی مبتنی بر اولویت معیارهای مورد مطالعه از تکنیک TOPSIS استفاده شده است. جامعه مورد بررسی را خبرگان و کارشناسان ارشد حوزه مورد مطالعه تشکیل میدهند. در تکنیک دلفی از گروهی (10 نفره) و برای تکنیک سلسله مراتب تحلیل تعداد 30 نفر از خبرگان به عنوان نمونه انتخاب شدهاند و در مرحله نهایی کار که بر اساس ماتریس ارتباطات و تکنیک تاپسیس صورت گرفته از دیدگاه یک تیم کارشناسی از خبرگان استفاده شده است. ابزار اصلی گردآوری دادههای پژوهش، پرسشنامه است. سه پرسشنامه در این تحقیق استفاده شده است: پرسشنامه دلفی، پرسشنامه خبرگان، پرسشنامه مبتنی بر ماتریس ارتباطات معیارهای اصلی و راهکارها. نتایج اولویتبندی معیارهای شناسایی شده با استفاده از روش AHP بدین شرح میباشند: شاخص برداشت غیرمنتظره سرمایه سهام داران از بیشترین اولویت برخوردار است. شاخصهای سیاستهای ابلاغی بانک مرکزی، سپردههای پس انداز و در نهایت تسهیلات اعطایی در اولویتهای بعدی قرار داشتهاند. انتخاب بهترین راهکار جذب نقدینگی بر اساس معیارهای اصلی شناسایی شده با استفاده از تکنیک TOPSIS میتوان نتیجه گرفت بهترین گزینه جذب نقدینگی، تنوع صندوق است و راهکارهای افزایش خالص حساب بانک، افزایش حساب جاری نزد بانک مرکزی و سرانجام جذب سپرده در رتبههای بعدی قرار داشته اند.
کلید واژگان
مدیریت بازاریابیجذب نقدینگی
بانک تجارت
شماره نشریه
22تاریخ نشر
2014-04-211393-02-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقاتسازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی- بازاریابی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایراناستادیار دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
شاپا
1735-949X2008-255X




