بررسی تاثیر عوامل زمینه ای، وفاداری به برند و تغییر دادن برند بر روی تصمیم خرید مصرف کنندگان جوان
(ندگان)پدیدآور
صفرزاده, حسینخیری, بهرامآقا سید آقا, ریحانهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از مهمترین موضوعات علم بازاریابی، مقوله رفتار مصرفکننده است. فرهنگ مصرفکننده در سالهای اخیر به تدریج به سمت یکی از قدرتمندترین عناصر و عاملی موثر در شکل دادن به افراد و جوامع گسترش پیدا کرده است. از منظر استراتژی بازاریابی، درک الگوهای خرید برندهای مختلف از سوی مصرفکنندگان بسیار مهم است و یکی از اهداف بازاریابان در مطالعه رفتار و یادگیری مصرفکنندگان، تشویق آنها به وفادار بودن به برند (نام و نشان تجاری) است.
و لذا هدف کلی از انجام تحقیق حاضر، بررسی تاثیرات عوامل زمینهای وهمچنین معیارهای وفاداری به برند و تغییر دادن برند به طور همزمان بر روی تصمیم خرید مصرفکنندگان جوان میباشد. زمینه به آن دسته از عوامل موقعیتی یا بیرونی که گزینههای موجود را به فرد تصمیم گیرنده تحمیل میکنند، اطلاق میگردد. بنابراین در این راستا پنج فرضیه تحقیقی تدوین گردید.
تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش شامل تحقیقات توصیفی از نوع پیمایشی- مقطعی میباشد که به صورت میدانی و با کمک ابزار پرسشنامه انجام شده است. تجزیه و تحلیل نتایج تحقیق بر اساس مدلیابی معادلات ساختاری انجام پذیرفته است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که عوامل زمینهای بیشترین و قویترین تاثیر را بر روی معیارهای وفاداری به برند دارند و پس از آن بیشترین تاثیر را بر روی فرآیند تصمیم خرید دارند. همچنین یافتههای تحقیق نشان میدهد که عوامل زمینهای تاثیر چندانی بر تغییر دادن برند ندارند. دیگر یافتههای تحقیق نشان میدهد که معیارهای وفاداری به برند نسبت به معیارهای تغییر دادن برند بر روی فرآیند تصمیم خرید تاثیر بیشتری دارند. ابتکار و ارزشمندی این مطالعه در این است که دانش خاصی را هم برای مدیران و هم برای محققین، از طریق مفهوم ساختن و سپس بررسی تجربی نتایج تصمیم خرید، وفاداری به برند و تغییر دادن برند با توجه به عوامل زمینهای فراهم میآورد.
کلید واژگان
رفتار مصرف کنندهتصمیم خرید
عوامل زمینه ای
تمایلات رفتاری
وفاداری به برند
تغییردادن برند
شماره نشریه
10تاریخ نشر
2011-04-211390-02-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقاتشاپا
1735-949X2008-255X




