بررسی نقش اعتماد الکترونیک و هنجار ذهنی در پذیرش وب سایت تجارت الکترونیک توسط مشتریان (مطالعه موردی: شرکت قطارهای مسافربری رجاء)
(ندگان)پدیدآور
غفاری آشتیانی, پیمانحری, محمد صادقغلامی, بهمننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
با اشاعه اینترنت، زندگی افراد تغییر یافته است. این تکنولوژی موجب شده تا جهانی سازی و تجارت به سادگی در جوامع تسهیل شود. سازمانهای مدرن، اینترنت را برای فعالیتهای روزانه خود انتخاب کردهاند و به آن وابسته شدهاند. بسیاری از سازمانها نیز شروع به فعالیت در تجارت الکترونیک نمودهاند. تحقیقات نشان دادهاند که انتخاب تجارت الکترونیک منجر به مزیتهای متنوع و متعددی میشود که شامل کاهش هزینه، بهبود کیفیت محصول، تماس با مشتری یا عرضه کننده جدید و ایجاد شیوههای جدید فروش محصولات میشود.
در این تحقیق سعی شده است تا نقش اعتماد الکترونیک و هنجار ذهنی در پذیرش وب سایت تجارت الکترونیک توسط مشتریان شرکت قطارهای مسافربری رجاء مورد بررسی قرار گیرد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مشتریان شرکت قطارهای مسافری رجاء در شهر تهران که تجربه خرید اینترنتی بلیط این شرکت را داشتهاند در دوره زمانی، از اسفند 1388 تا شهریور 1389 بوده است. در این تحقیق نیز نمونه آماری 200 نفر در نظر گرفته و 200 پرسشنامه پخش و جمعآوری شد که تعداد 182 پرسشنامه قابل استفاده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و برای انتخاب روش نمونهگیری به علت نامحدود بودن جامعه آماری و عدم دسترسی به تکتک اعضای جامعه، از روش غیرتصادفی (در دسترس) استفاده شده است.
جهت آزمون فرضیات تحقیق از نرم افزار لیزرل و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که سهولت استفاده درک شده تاثیر مثبتی بر سودمندی درک شده و نگرش به استفاده از وب سایت تجارت الکترونیک دارد. هنجار ذهنی تاثیر مثبتی بر سودمندی درک شده، نگرش به استفاده و قصد استفاده مجدد از وب سایت تجارت الکترونیک دارد. اعتماد الکترونیک تاثیر مثبتی بر قصد استفاده مجدد از وب سایت تجارت الکترونیک دارد.
کلید واژگان
تجارت الکترونیکاعتماد
هنجار ذهنی
نگرش
سودمندی درک شده
سهولت درک شده
شماره نشریه
12تاریخ نشر
2011-09-231390-07-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقاتشاپا
1735-949X2008-255X




