ارائه ی یک مدل پیشنهادی برای پذیرش بانکداری همراه از دیدگاه مشتریان و مقایسه ی آن با مدل های مطرح جهانی
(ندگان)پدیدآور
کارخانه ی, ساجدهمحمدی, شهریارنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پیشرفت فناوریها و ابزارهای بیسیم در سالهای اخیر فرصت جدیدی برای ارائهی خدمات نوین بانکی، تحت عنوان بانکداری همراه به وجود آورده است. با استفاده از بانکداری همراه، مشتریان میتوانند در هر مکان و زمانی، سریع و راحت از خدمات بانکی بهرهمند شوند. از آن جاییکه ضریب نفوذ استفاده از ابزارهای همراه بیشتر از فناوریهای دیگر است، بانکداری همراه در صورت مقبول واقع شدن از سوی مشتریان میتواند تاثیر بسزایی در کاهش هزینهها برای بانکها و مشتریان داشته باشد. تحقیقات در سطح جهان نشان داده است با وجود مزایای فراوانی که این شیوهی بانکداری برای مشتریان و همچنین بانکها فراهم میکند، از مقبولیت کافی در بین مشتریان برخوردار نیست و چندان مورد پذیرش قرار نگرفته است. بررسی عوامل موثر بر پذیرش بانکداری همراه از سوی مشتریان میتواند در حل این مسئله مفید واقع شود. تاکنون تحقیقات متعددی در سطح جهان و کشور ایران در این زمینه انجام گرفته است اما هیچکدام از این تحقیقات به بررسی نقش تبلیغات در پذیرش این فناوری نپرداختهاند. از این رو در این تحقیق مدل جدیدی برای پذیرش بانکداری همراه با درنظر گرفتن نقش تبلیغات، ارائه شده است. مدل پیشنهادی از ترکیب تئوری یکپارچهی پذیرش و استفاده از فناوری و مدل تناسب وظیفه- فناوری و اضافه نمودن عوامل موثر دیگر ایجاد شده است. همچنین در این تحقیق مدل پیشنهادی با مدلهای مطرح جهانی مقایسه شده است.
کلید واژگان
بانکداری همراهپذیرش مشتریان
عوامل موثر
تئوری یکپارچه ی پذیرش و استفاده از فناوری
مدل تناسب وظیفه- فناوری
تبلیغات
شماره نشریه
16تاریخ نشر
2012-10-221391-08-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقاتشاپا
1735-949X2008-255X




