بررسی تاثیر ارزش های لذت جویانه بر رفتار خرید مصرف کنندگان
(ندگان)پدیدآور
حیدرزاده, کامبیزحسنی پارسا, الهامنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه به منظور موفقیت در بازارها فهمیدن ارزشهای مصرفی مشتریان و تاثیر آنها بر رفتار مصرف کنندگان از موضوعات حیاتی میباشد. با توجه به تغییر ارزشهای مصرفی در بازارهای امروزی و وجود بخشهای مختلف مشتریان بر مبنای ارزشهای مصرفی متفاوت، بازاریابان باید نسبت به نیازهای مصرفی متفاوت و رفتار انتخاب محصولات در بخشهای مختلف، حساس و متوجه باشند. پژوهش حاضر به بررسی تاثیر ارزشهای لذت جویانه بر گرایش فایده باور، نو طلبی، آگاهی از نام و نشان تجاری (برند)، واکنش به محرکهای ترفیعات و ترجیح دادن برندهای خارجی و همچنین نقش تعدیل کننده درآمد شخصی بر ارتباط بین ارزشهای لذت جویانه و آگاهی از نام و نشان تجاری، میپردازد. به منظور جمع آوری اطلاعات پرسشنامه، در میان 400 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، به روش تصادفی طبقهای متناسب با حجم توزیع و از طریق مدل یابی معادلات ساختاری، فرضیهها مورد آزمون قرار گرفتند. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از جهت شیوه جمع آوری اطلاعات پیمایشی محسوب میشود.
بر اساس یافتههای تحقیق، با افزایش ارزشهای لذت جویانه، گرایش مصرف کنندگان به سمت ارزشهای فایده باور کاهش مییابد. همچنین ارزشهای لذت جویانه تاثیر مثبتی بر افزایش نو طلبی، آگاهی از نام و نشان تجاری (برند)، واکنش به محرکهای ترفیعات و ترجیح دادن برندهای خارجی دارد. از طرف دیگر، درآمد شخصی به عنوان متغیر تعدیل کننده بر ارتباط بین ارزشهای لذت جویانه و آگاهی از نام و نشان تجاری (برند)، تاثیر مثبت میگذارد.
کلید واژگان
ارزش های لذت جویانهارزش های فایده باور
رفتار خرید مصرف کنندگان
نام و نشان تجاری
نو طلبی مصرف کنندگان
شماره نشریه
17تاریخ نشر
2012-12-211391-10-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقاتشاپا
1735-949X2008-255X




