بررسی تاثیر برند گرایی بر عملکرد برند و عملکرد مالی شرکت در شرکت های فعال در شهرک های صنعتی اهواز
(ندگان)پدیدآور
قاسمی, پریادرزیان عزیزی, عبدالهادینوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه مدیران متوجه شدهاند که برند و مدیریت برند برای ادامه حیات کسب وکارشان بسیار لازم و ضروری است. در واقع برندها به بخش جدایی ناپذیر ارزش شرکت و نیز یک دارایی استراتژیک مهم تبدیل شدهاند به طوری که برای برخی از شرکتها، برند، همهی دارایی آن شرکت محسوب میشود. از این رو، هدف این تحقیق شناسایی تاثیرات برندگرایی بر عملکرد برند (آگاهی برند، تصویر برند، وفاداری برند) و عملکرد مالی شرکت است.
برای انجام این پژوهش، 162 پرسشنامه در بین مدیران شرکتهای فعال در شهرکهای صنعتی اهواز توزیع شد که 141 پرسشنامه جمع آوری شد و از روش تحقیق همبستگی به آزمون فرضیهها در نرم افزار SPSS پرداخته شد.
نتایج تحقیق نشان داد که برند گرایی، اثر مستقیم و مثبتی بر تمایز برند و عملکرد برند و همچنین عملکرد برند نیز اثر مستقیم و مثبتی بر عملکرد مالی شرکت دارد.
محدودیت منابع مالی و زمانی باعث شد که محقق نتواند برای ارزیابی عملکرد برند به بررسی و محاسبه سهم بازار برند شرکتهای مورد مطالعه در سطح استان بپردازد. همچنین عدم ارائه اطلاعات مالی توسط مدیران شرکتها باعث شد برای سنجش عملکرد مالی شرکت، فقط به جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه پرداخته شود.
نتایج این تحقیق میتواند مورد استفاده مدیران شرکتهای تولیدی قرار بگیرد. بر پایهی نتایج به دست آمده، استقرار استراتژی شرکت بر پایهی استراتژی برند (برند گرایی)، منجر به بهبود عملکرد برند و عملکرد مالی خواهد شد.
کلید واژگان
برند گراییتمایز برند
نوآوری
عملکرد برند
عملکرد مالی
شماره نشریه
18تاریخ نشر
2013-03-211392-01-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقاتشاپا
1735-949X2008-255X




