تعیین عوامل موثر بر بازاریابی محصولات شناسنامه دار (مطالعه موردی: تخم مرغ نشان دار شهر تهران)
(ندگان)پدیدآور
رادی پور, ایمانبریم نژاد, ولینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
میتوان گفت تخم مرغ یکی از منابع مهم تامین پروتئین در سبد کالایی مصرف کنندگان میباشد. با این نگاه مصرف تخم مرغ بهداشتی و دارای کیفیت برای جامعه بیشتر اهمیت پیدا مینماید. تخم مرغ شناسنامه دار به عنوان کالایی که دارای هویت و نشان یا برچسب حاوی اطلاعات تولید کننده، محل تولید، تاریخ تولید، تاریخ مصرف، اطلاعات ترکیبات غذایی و . . . بوده و از دسته محصولات بهداشتی و دارای کیفیت محسوب میشود. این مطالعه سعی دارد تا با جمع آوری دادهها از نوع سری زمانی مقطعی و انجام مطالعات کتابخانهای، پیمایشی و مصاحبه حضوری و مراجعه به نهادهای ذیربط و سایتها و نشریات معتبر اقتصاد کشاورزی نسبت به بکارگیری در مدل مورد نظر اقدام نماید. پس از مطالعات و بررسی به عمل آمده کانالهای بازار رسانی برای محصول تخم مرغ شناسنامه دار بررسی شده و مسیر غالب بازاریابی مشخص گردید. سپس از طریق الگوی اضافه بهاء حاشیه بازاریابی مبادرت به برآورد متغیرها در دو نوبت صورت گرفت. نتایج حاصله حاکی از پذیرش یکی از فروض تحقیق و موثر بودن قیمت خرده فروشی بر حاشیه کل بازاریابی محصول تخم مرغ شناسنامه دار بود. ضمنا به دلیل معنی دار شدن متغیر هزینه حمل و نقل، این متغیر نیز موثر بر حاشیه بازاریابی تشخیص داده شد. پیشنهاد اعطاء یارانه به تولید کنندگان این کالا جهت ترغیب به افزایش تولید و تعدیل قیمت، افزایش تبلیغات عمومی به منظور تشویق مصرف کنندگان به تهیه تخم مرغ بهداشتی و دارای کیفیت، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی صحیح و وسیع ، فراهم سازی و به کارگیری شیوههای نوین خرید و فروش در جهت منطقی سازی حاشیه بازاریابی با رویکرد تجارت الکترونیک از سوی نهادها و دستگاههای ذیربط و ذیصلاح با نگاه بخش خصوصی و همچنین مهیا نمودن شرایط خریدهای مدت دار و اعتباری از طریق ارائه تسهیلات و اعتبار به خریداران و خرده فروشان و یا تولید کنندگان شناسایی شده به منظور صرف این نوع اعتبارات در جهت فروش مناسبتر و متعاقبا تضمین برگشت سرمایه تولید کننده حاصل از اعتبارسنجی دقیق در این پژوهش مطرح گردیده است.
کلید واژگان
بازاریابیتخم مرغ شناسنامه دار
الگوی اضافه بهاء
قیمت خرده فروشی
مسیر بازاریابی
شماره نشریه
19تاریخ نشر
2013-07-231392-05-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقاتشاپا
1735-949X2008-255X




