شناسایی و اعتبارسنجی شاخصهای استاد مطلوب دانشگاه اسلامی- ایرانی
(ندگان)پدیدآور
میرزا محمدی, محمد حسنفرمهینی فراهانی, محسنیوز باشی, علیرضازرین, لیلا
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: هدف مقالۀ حاضر، شناسایی و اعتبارسنجی شاخصهای استاد مطلوب دانشگاه اسلامی- ایرانی بوده است. روش: روش تحقیق برای تدوین شاخصها، مطالعۀ اسناد و مدارک بوده و اعتباریابی شاخصها با استفاده از روش دلفی یک مرحلهای انجام شد. یافتهها: نتایج پژوهش حاکی از آن بود که عمدهترین شاخصهای فرهنگی- تربیتی استاد مطلوب دانشگاه دانشگاه اسلامی- ایرانی: ایمان و اعتقاد به خداوند یگانه و برخورداری از خشوع و انعطاف درونی، حفظ کرامت انسانی دانشجویان، متعهّد و دارای روحیه وطندوستی و ...؛ عمدهترین شاخصهای آموزشی استاد مطلوب دانشگاه دانشگاه اسلامی- ایرانی: شاخص تزکیه در تدریس، پرورش نخبگان و متخصصان عالیرتبه، آموزش کارآفرینی به دانشجویان، تسلّط علمی در موضوع مورد تدریس و ...؛ عمدهترین شاخصهای پژوهشی استاد مطلوب دانشگاه دانشگاه اسلامی- ایرانی: اهتمام به جنبش نرمافزاری، کمک به تحقق و استمرار توسعۀ پایدار کشور، مدافع خلاقیت، ابتکار و نوآوری و ...؛ و عمدهترین شاخصهای شاخصهای اجرایی- خدماتی استاد مطلوب دانشگاه اسلامی- ایرانی: بصیرت سیاسی و مشارکت در مسائل سیاسی جامعه، تلاش برای ارتقای اعتبار دانشگاه اسلامی- ایرانی در سطح ملی و بینالمللی و مشارکت در فعالیتهای اجتماعی در جهت رشد و تعالی جامعه است. نتیجهگیری: استاد مطلوب دانشگاه اسلامی- ایرانی، فردی است که علاوه بر تواناییهای لازم در حیطۀ آموزشی و پژوهشی، باید در حیطۀ فرهنگی- تربیتی و همچنین در عرصۀ اجرایی- خدماتی، فردی سرآمد و گذشته از این، به یک سری از اخلاقیات که منشأ آن فرهنگ اسلامی- ایرانی است، پایبند باشد.
کلید واژگان
شاخصدانشگاه اسلامی- ایرانی
استاد اسلامی- ایرانی
شماره نشریه
9تاریخ نشر
2014-02-201392-12-01



