بررسی نقش علمگرایی در زوال معنویت با رویکرد انسانشناسانه
(ندگان)پدیدآور
مصباحی جمشید, پرستوسرمدی, محمدرضا
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
دوره مدرنیسم یکی از دورههای جریانساز و مهم در تاریخ بشری است؛ به ویژه از جهت وجود علمگرایی افراطی و خداباوری طبیعی. هدف این پژوهش بررسی تأثیرات علمگرایی بر سطوح معنوی حیات انسان با تأکید بر انسانشناسی دورۀ مدرنیسم است. لذا نخست زمینه و سازوکار علمگرایی بررسی شده است؛ سپس تأثیرات، ملاحظات و مداخلات تربیتی آن در حوزۀ گستردۀ معنویت مورد مداقه قرار گرفته است. روش پژوهش توصیفی – تحلیلی است و نتایج تحقیق حاکی از این است که در اثر حرکتهای تحول ساز در دورۀ مدرن، معنا جویی در نظامهای علمی مورد بازبینی اساسی قرار میگیرد؛ بهگونهای که فرآیند معنویت زدایی اجتنابناپذیر میشود؛ این امر به دلیل انسانشناسی غیرتوحیدی است که در این دوره بنا میشود. در این دوره به دلیل غلبه نگرش کمّی در علم، تغییر تعریف فلسفی از علیت به تعریف علمی و اثرات زیست مکانیکی که همراه با پدیده تأخر فرهنگی بوده است، رویکرد علمی مرجعیت تام یافت و منجر به تضعیف معنویت گردید.
کلید واژگان
علم گراییمدرنیسم
معنویت
انسان شناسی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2020-04-201399-02-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
سازمان پدید آورنده
پژوهشگر و مدرس دانشگاهاستاد دانشگاه پیام نور تهران
شاپا
1735-448X2476-7654



