پیشبینی کیفیت تعامل مادر-کودک با انواع اختلالات اضطرابی در کودکان دبستانی با توجه به ویژگیهای فرهنگی مادران ایرانی
(ندگان)پدیدآور
خانجانی, زینبپیمان نیا, بهرامهاشمی, تورجنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: چگونگی رفتار والدین با فرزندان در شکلگیری نظام رفتاری کودکان نقش مهمی ایفا میکند. نوع روابط مادر کودک نظیر طرد کردن،کنترل بیش از حد، محافظت بیش از حد، الگوسازی رفتارهای اضطرابی و باورهای غیرمنطقی و خشک والدین در بروز اختلالهای اضطرابی دوران کودکی نقش بسزایی دارند. روش: پژوهش حاضر از نوع مطالعات همبستگی است و با هدف پیشبینی کیفیت تعامل مادر-کودک با انواع اختلالات اضطرابی در کودکان دبستانی با توجه به ویژگیهای فرهنگی مادران ایرانی طراحی و اجرا شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کودکان دبستانی 11 و12 ساله (دختر و پسر) شهر ساری در سال تحصیلی 91-90 بود.بر این اساس نمونه آماری این پژوهش شامل 200 دختر و200 پسر(11تا12 ساله) و 400 مادر بود که به شیوهی تصادفی چند مرحلهای و از بین مدارس دو ناحیهی 1و2 آموزشی شهر ساری انتخاب شدند . برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامهی ارزیابی رابطه مادر-کودک رابرت راس و همچنین پرسشنامه تشخیصی اختلالات مرتبط با اضطراب کودکان (دارای دو فرم والد و کودک) بیماهر استفاده شد . دادههای پژوهش با استفاده از تحلیل رگرسیون به روش همزمان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند (05/0 P
کلید واژگان
تعامل مادر-کودکاختلالات اضطرابی
پذیرندگی
بیش حمایت گری
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2016-08-221395-06-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
سازمان پدید آورنده
استاد دانشگاه تبریزدانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران
دانشیار دانشگاه تبریز
شاپا
1735-448X2476-7654




