• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • اندیشه های نوین تربیتی
    • دوره 12, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • اندیشه های نوین تربیتی
    • دوره 12, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی آموزش مهارت‌های ارتباطی به مادران بر سازگاری اجتماعی، پرخاشگری و پیشرفت تحصیلی فرزندانشان

    (ندگان)پدیدآور
    حسینیان, سیمینبهرنگی, محمدرضاقاسم زاده, سوگندتازیکی, طیبه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    277.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت­های ارتباطی به مادران بر سازگاری اجتماعی، پرخاشگری، و پیشرفت تحصیلی فرزندان انجام گرفت. جامعه آماری شامل  50 نفر از مادران دانش­آموزان دختر مقطع دبیرستان شهر تهران بودند که به روش نمونه­گیری خوشه­ای انتخاب و با گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار داده شدند. پس از انتخاب نمونه، برنامة آموزش مهارت­های ارتباطی با رویکرد شناختی­ـ رفتاری گروهی( به مدت 10 جلسه­، یک روز در هفته و هر جلسه به مدت 3 ساعت) برای مادران گروه آزمایشی اجرا شد. دانش­آموزان هر دو گروه، مقیاس سازگاری اجتماعی و پرسشنامة پرخاشگری را در دو مرحلة پیش و پس­آزمون تکمیل کردند و نمرات معدل تحصیلی دانش­آموزان در نیمة اول و دوم سال تحصیلی ثبت شد. داده­های حاصل با روش تحلیل کواریانس و اندازه­گیری مکرر تحلیل شدند. نتایج نشان داد که برنامة مداخله بر هر سه متغیر تأثیر معنی­دار داشته است. بنابراین، می­توان گفت آموزش مهارت­های ارتباطی به مادران باعث بهبود سازگاری اجتماعی، پرخاشگری، و پیشرفت تحصیلی فرزندان می­شود. پیشنهاد می­شود آموزش مهارت­های ارتباطی در مدارس مدّ نظر قرار گیرد و اثربخشی آن بر والدین و دانش­آموزان بررسی شود.
    کلید واژگان
    مهارتهای ارتباطی
    سازگاری اجتماعی
    پرخاشگری
    پیشرفت تحصیلی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2016-04-20
    1395-02-01
    ناشر
    دانشگاه الزهرا
    Alzahra University
    سازمان پدید آورنده
    استاد دانشگاه الزهرا (س)
    استاد دانشگاه خوارزمی
    دکترای روانشناسی دانشگاه تهران
    کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه تهران

    شاپا
    1735-448X
    2476-7654
    URI
    https://dx.doi.org/10.22051/jontoe.2016.2268
    https://jontoe.alzahra.ac.ir/article_2268.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/229061

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب