اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی به مادران بر سازگاری اجتماعی، پرخاشگری و پیشرفت تحصیلی فرزندانشان
(ندگان)پدیدآور
حسینیان, سیمینبهرنگی, محمدرضاقاسم زاده, سوگندتازیکی, طیبهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی به مادران بر سازگاری اجتماعی، پرخاشگری، و پیشرفت تحصیلی فرزندان انجام گرفت. جامعه آماری شامل 50 نفر از مادران دانشآموزان دختر مقطع دبیرستان شهر تهران بودند که به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب و با گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار داده شدند. پس از انتخاب نمونه، برنامة آموزش مهارتهای ارتباطی با رویکرد شناختیـ رفتاری گروهی( به مدت 10 جلسه، یک روز در هفته و هر جلسه به مدت 3 ساعت) برای مادران گروه آزمایشی اجرا شد. دانشآموزان هر دو گروه، مقیاس سازگاری اجتماعی و پرسشنامة پرخاشگری را در دو مرحلة پیش و پسآزمون تکمیل کردند و نمرات معدل تحصیلی دانشآموزان در نیمة اول و دوم سال تحصیلی ثبت شد. دادههای حاصل با روش تحلیل کواریانس و اندازهگیری مکرر تحلیل شدند. نتایج نشان داد که برنامة مداخله بر هر سه متغیر تأثیر معنیدار داشته است. بنابراین، میتوان گفت آموزش مهارتهای ارتباطی به مادران باعث بهبود سازگاری اجتماعی، پرخاشگری، و پیشرفت تحصیلی فرزندان میشود. پیشنهاد میشود آموزش مهارتهای ارتباطی در مدارس مدّ نظر قرار گیرد و اثربخشی آن بر والدین و دانشآموزان بررسی شود.
کلید واژگان
مهارتهای ارتباطیسازگاری اجتماعی
پرخاشگری
پیشرفت تحصیلی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2016-04-201395-02-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
سازمان پدید آورنده
استاد دانشگاه الزهرا (س)استاد دانشگاه خوارزمی
دکترای روانشناسی دانشگاه تهران
کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه تهران
شاپا
1735-448X2476-7654




