بررسی رابطه بین آموزش کارآفرینانه معلم (اهداف، محتوا، ضرورت، شیوه و محیط آموزشی) با روحیه کارآفرینانه دانشآموزان متوسطه شهر تهران
(ندگان)پدیدآور
روشن, محمدرحیمسیفی, الهامعبدالهی, بیژننوکانی, ژیلابنیجمالی, زهرانوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین آموزش کارآفرینانه معلم (اهداف، محتوا، ضرورت، شیوه و محیط آموزشی) با روحیه کارآفرینانه دانشآموزان متوسطه شهر تهران اجرا شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری همه معلمان و دانشآموزان متوسطه شهر تهران بودند که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای تعداد 100 معلم و 400 دانشآموز به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها، از پرسشنامه استاندارد شده روحیه کارآفرینی دانشآموز و پرسشنامه محقق ساخته آموزش کارآفرینی معلم استفاده شد. از روشهای ضریب همبستگی پیرسون، t مستقل و تک متغیره و تحلیل واریانس یک طرفه به منظور تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. یافتهها حاکی از آن بود که بین آموزش کارآفرینانه، ضرورت آموزش کارآفرینانه، محتوای آموزش کارآفرینانه، محیط آموزش کارآفرینانه، شیوههای آموزش کارآفرینانه با روحیه کارآفرینی دانشآموزان رابطه مثبت و معناداری وجود داشت و تنها مؤلّفه اهداف آموزش کارآفرینانه با روحیه کارآفرینی دانشآموزان رابطه معناداری پیدا نکرد؛ وضعیت آموزش کارآفرینی معلمان و روحیه کارآفرینی دانشآموزان و ابعاد آنها در سطح نسبتاً مطلوبی قرار داشتند؛ جنسیّت بر میزان روحیه کارآفرینیدانشآموزان تأثیر دارد و میانگین نمره دانشآموزان پسر بیشتر از دانشآموزان دختر است؛ در روحیه کارآفرینی دانشآموزان رشتههای مختلف (ریاضی، انسانی، تجربی) تفاوت معناداری وجود ندارد.
کلید واژگان
آموزش کارآفرینانهروحیه کارآفرینی
محیط کارآفرینی
محتوای آموزش کارآفرینی
روشهای آموزش کارآفرینی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2015-04-211394-02-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
سازمان پدید آورنده
دانشگاه خوارزمی تهراندانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران
دانشگاه خوارزمی تهران
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران
اداره آموزش و پرورش شهرستان پاکدشت
شاپا
1735-448X2476-7654




