اثربخشی آموزش راهبرد کمکخواهی بر درک مفاهیم ریاضی دانشآموزان دختر سال سوم راهنمایی
(ندگان)پدیدآور
حبیبی کلیبر, رامیننوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش راهبرد کمکخواهی بر درک مفاهیم ریاضی دانشآموزان بود. روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی بود که در اجرای آن از طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. شرکتکنندگان پژوهش شامل52 نفر از دانشآموزان سال سوم راهنمایی شهر کلیبر در سال تحصیلی 92-1391 بودند که به روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند و بهطور تصادفی در هر یک از گروههای آزمایشی و کنترل قرار گرفتند. آزمون درک مفاهیم ریاضی محقق ساخته به روش گروهی توسط آزمودنیها تکمیل شد.آزمودنیهای گروه آزمایشی به مدت 15جلسه آموزشهای راهبرد کمکخواهی را دریافت کردند. گروه کنترل نیز همزمان به برنامههای عادی کلاسی خود ادامه دادند. یافتههای حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد نمرههای دانشآموزان گروه آزمایشی در پسآزمون درک مفاهیم ریاضی بالاتر از گروه کنترل است. بنابراین، آموزش راهبرد کمکخواهی به افزایش درک مفاهیم ریاضی دانشآموزان منجر میشود. پژوهش حاضر برای معلمان ریاضی کاربردهایی دارد که میتوانند از این راهبردها برای پیشرفت درس ریاضی استفاده کنند.
کلید واژگان
آموزش ریاضیآموزش فراشناختی
کمکخواهی تحصیلی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2015-02-201393-12-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
شاپا
1735-448X2476-7654




