بررسی ارتباط کمالگرایی و اضطراب امتحان با اهمالکاری تحصیلی در دانشجویان
(ندگان)پدیدآور
شاهرخی, مسلمنصری, صادقنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط کمالگرایی و اضطراب امتحان با اهمالکاری تحصیلی در دانشجویان کارشناسی دانشگاه شهید رجایی بود. از روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی استفاده شد. از میان دانشجویان کارشناسی 385 نفر(189 دختر و 196 پسر) به روش تصادفی طبقهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند و مقیاس اهمالکاری تحصیلی سولومون و راث بلوم، پرسشنامه کمالگرایی هویت و فلت و پرسشنامه اضطراب امتحان اسپیل برگر را تکمیل کردند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی، رگرسیون همزمان، رگرسیون گام به گام، z فیشر، و t دو گروهی استفاده شد. یافتهها نشان داد که بین کمالگرایی با اهمالکاری تحصیلی و همچنین بین اضطراب امتحان با اهمالکاری تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج نشان داد که کمالگرایی و اضطراب امتحان بهطور مثبت و معناداری اهمالکاری تحصیلی را پیشبینی میکنند و در مجموع این دو متغیر توانستند8% واریانس متغیر اهمالکاری تحصیلی را تبیین کنند. نتایج آزمونz فیشر نشان داد بین ضریب همبستگی کمالگرایی و اهمالکاری تحصیلی و همچنین رابطه اضطراب امتحان و اهمالکاری تحصیلی در میان دختران و پسران تفاوت معناداری وجود ندارد. علاوه بر این نتایج نشان داد که نمونه مورد مطالعه دارای 73%اهمالکاری تحصیلی بودند. با توجه به این یافتهها میتوان گفت که با افزایش میزان کمالگرایی و اضطراب امتحان در دانشجویان، میزان اهمالکاری تحصیلی نیز در آنها افزایش مییابد.
کلید واژگان
کمالگراییاهمالکاری تحصیلی
اضطراب امتحان
دانشجویان
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2014-08-231393-06-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
سازمان پدید آورنده
دانشگاه شهید رجاییدانشگاه شهید رجایی
شاپا
1735-448X2476-7654




