• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • اندیشه های نوین تربیتی
    • دوره 10, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • اندیشه های نوین تربیتی
    • دوره 10, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی ارتباط کمال‌گرایی و اضطراب امتحان با اهمال‌کاری تحصیلی در دانشجویان

    (ندگان)پدیدآور
    شاهرخی, مسلمنصری, صادق
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    399.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف از پژوهش ‌حاضر بررسی ارتباط کمال‌گرایی و اضطراب امتحان با اهمال‌کاری تحصیلی در دانشجویان کارشناسی دانشگاه شهید رجایی بود. از روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی استفاده شد. از میان دانشجویان کارشناسی 385 نفر‌(189 دختر و 196 پسر) به روش تصادفی طبقه‌ای به‌‌عنوان نمونه‌ انتخاب شدند و مقیاس اهمال‌کاری تحصیلی سولومون و راث بلوم، پرسشنامه کمال‌گرایی هویت و فلت و پرسشنامه اضطراب امتحان اسپیل برگر را تکمیل کردند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی، رگرسیون همزمان، رگرسیون گام به گام، z فیشر، و t دو گروهی استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که بین کمال‌گرایی با اهمال‌کاری تحصیلی و همچنین بین اضطراب امتحان با اهمال‌کاری تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج نشان داد که کمال‌گرایی و اضطراب امتحان به‌‌طور مثبت و معناداری اهمال‌کاری تحصیلی را پیش‌بینی می‌کنند و در مجموع این دو متغیر توانستند8‌% واریانس متغیر اهمال‌کاری تحصیلی را تبیین ‌کنند. نتایج آزمون‌z فیشر نشان داد بین ضریب همبستگی کمال‌گرایی و اهمال‌کاری تحصیلی و همچنین رابطه اضطراب امتحان و اهمال‌کاری تحصیلی در میان دختران و پسران تفاوت معناداری وجود ندارد. علاوه بر این نتایج نشان داد که نمونه مورد مطالعه دارای 73‌%اهمال‌کاری تحصیلی بودند. با توجه به این یافته‌ها می‌توان گفت که با افزایش میزان کمال‌گرایی و اضطراب امتحان در دانشجویان، میزان اهمال‌کاری تحصیلی نیز در آن‌ها افزایش می‌یابد.
    کلید واژگان
    کمال‌گرایی
    اهمال‌کاری تحصیلی
    اضطراب امتحان
    دانشجویان

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2014-08-23
    1393-06-01
    ناشر
    دانشگاه الزهرا
    Alzahra University
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه شهید رجایی
    دانشگاه شهید رجایی

    شاپا
    1735-448X
    2476-7654
    URI
    https://dx.doi.org/10.22051/jontoe.2014.373
    https://jontoe.alzahra.ac.ir/article_373.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/229025

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب