مطالعه تطبیقی مدیریت آموزشی و برنامه درسی مدارس هوشمند کشورهای استرالیا، مالزی و ایران
(ندگان)پدیدآور
داودنیا, بهزادزارعی زوارکی, اسماعیلنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
vپژوهش حاضر با هدف بررسی تطبیقی چگونگی تلفیق فناوری اطلاعات و ارتباطات در امر مدیریت آموزشی و برنامه درسی مدارس هوشمند کشورهای استرالیا، مالزی و ایران انجام شد. در این پژوهش از روش توصیفی مبتنی بر تجزیه و تحلیل مقایسهای بر اساس روش جرج زد. اف. بردی بهره گرفته شد. جامعه آماری کلیه مدارس هوشمند کشورهای مورد مطالعه بودند. دو کشور استرالیا و مالزی بهدلیل پیشرو بودن در امر هوشمندسازی مدارس به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. در ایران نیز چهار دبیرستان پیشرو هوشمندسازی شهر تهران به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و با روش میدانی مطالعه شدند. یافتههای مهم پژوهش عبارت بودند از اینکه کشور استرالیا توانسته است با بهرهگیری از نرم افزارهای مختلف مدیریتی مانند سیستم مدیریت محتوا، سیستم مدیریت شبکه و تلفیق فاوا در امر برنامه درسی(مانند: برنامه درسی برخط ) و فرایند ارزشیابی از دانشآموزان، کارنامه قابل قبولی از خود برجای بگذارد. کشور مالزی نیز با طراحی سیستم مدیریت مدارس هوشمند توانسته است تمام شش بخش مدیریت آموزشی را در این سیستم ادغام کند و در تلفیق فاوا در برنامهدرسی و ارزشیابی دانشآموزان هم تا حدودی مؤفق بوده است. مدارس هوشمند ایران نیز در راستای بهرهگیری از فاوا در امر مدیریت آموزشی، برنامه-درسی و ارزشیابی از دانشآموزان گامهایی برداشته است، ولی نحوه اداره و مدیریت مدرسه هنوز در بیشتر اوقات بر پایههای سنّتی خود استوار است.
کلید واژگان
فناوری اطلاعات و ارتباطاتمدرسه هوشمند
مدیریت آموزشی
برنامهدرسی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2014-08-231393-06-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
سازمان پدید آورنده
دانشگاه علامه طباطباییدانشگاه علامه طباطبایی
شاپا
1735-448X2476-7654




