آسیبشناسی برنامه درسی تربیت بدنی دوره متوسطه بر اساس تئوری کلاین در شهر تهران
(ندگان)پدیدآور
لطفی, مهرانگیزجوادی پور, محمدصمدی, پرویننوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر آسیبشناسی درس تربیت بدنی با تأکید بر تئوری کلاین از دیدگاه دبیران تربیت بدنی و دانشآموزان دختر شهر تهران بود. این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی و ابزار بهکار رفته در آن پرسشنامه از نوع بسته پاسخ بود. پرسشنامه دبیران و دانشآموزان به ترتیب شامل 57 و 46 سؤال در 9 طبقه عنصر، اهداف، محتوا، راهبردهای یاددهی- یاگیری، گروهبندی، فعالیتهای یادگیری، مواد و منابع آموزشی، فضای آموزشی، زمان آموزشی و ارزشیابی است که بر اساس مقیاس لیکرت در 5 گزینه بسیار زیاد، زیاد، متوسط، کم و اصلاً تهیه و تنظیم شده است. روایی ابزار را متخصصان رشته برنامه درسی و تربیت بدنی تأیید کردهاند، از سوی دیگر وجود همخوانی درونی بالا بین سؤالها نیز حاکی از داشتن روایی سازه پرسشنامهها است. برای سنجش اعتبار پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده که اعتبار پرسشنامه دبیران برابر با 98% a= و ضریب آلفای پرسشنامه دانشآموزان برابر با 95%a= برآورد شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر 298 دبیر و 139108 دانشآموز دوره متوسطه بود که 25 دبیر تربیت بدنی و 764 دانشآموز با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شده و در پژوهش شرکت کردند. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها نشان میدهد که دبیران مطلوبیت برنامه درسی تربیت بدنی دوره متوسطه را درحد زیاد و دانشآموزان مطلوبیت برنامه درسی تربیت بدنی دوره متوسطه را در حدکم تحقق ارزیابی کردهاند.
کلید واژگان
آسیب شناسیبرنامه درسی
تئوریکلاین
تربیت بدنی
ورزش
درس تربیت بدنی
دورة متوسطه
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2014-02-201392-12-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
سازمان پدید آورنده
دانشگاه تهراندانشگاه الزهراء(س)
شاپا
1735-448X2476-7654




