تأثیر جّو سازمانی بر ویژگیهای شخصیتی کارآفرینانه کارکنان درمحیطهای دانشگاهی (مطالعه موردی: دانشگاه الزهراء)
(ندگان)پدیدآور
مبارکی, محمد حسنوزیری, مژدهگیاهی, زهرانوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تأثیر جّو سازمانی بر ویژگیهای شخصیتی کارآفرینانه کارکنان درمحیطهای دانشگاهی بود. روش پژوهش با توجه به ماهیت آن توصیفی -پیمایشی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان دانشگاه الزهراء(س) بالغ بر 470 نفر بودند؛ که از میان آنها تعداد 211 نفر بهعنوان نمونه آماری از طریق روش نمونهگیری تصادفی- طبقهای انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که از تعدیل و مناسبسازی پرسشنامه سنجش ویژگیهای شخصیتی کارآفرینان ایرانی کردنائیچ و همکاران و پرسشنامه جوّ سازمانی هالپین و کرافت بهدست آمد. تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که جوّ سازمانی بر ویژگیهای شخصیتی کارآفرینانه کارکنان دانشگاه الزهراء(س) تأثیرگذار است، همچنین جوّ سازمانی دانشگاه الزهراء(س) مطلوب بوده و گرایش به باز بودن دارد، 35/57 درصد از کارکنان دارای ویژگیهای شخصیتی کارآفرینانه بالا بودند، از بین شاخصهای جوّ سازمانی، شاخص روحیه گروهی، صمیمیت، مراعات بر ویژگیهای شخصیتی کارآفرینانه کارکنان تأثیرگذار است و بین روحیه گروهی، صمیمیت، مراعات و ویژگیهای شخصیتی کارآفرینانه کارکنان رابطه معنادار وجود دارد، اما شاخصهای بازدارندگی، بیعلاقگی، فاصلهگیری، نفوذ، کارمداری بر ویژگیهای شخصیتی کارآفرینانه کارکنان تأثیرگذار نیست و بین بازدارندگی، بیعلاقگی، فاصلهگیری، نفوذ، کارمداری و ویژگیهای شخصیتی کارآفرینانه کارکنان رابطه معنادار وجود ندارد.
کلید واژگان
جوّ سازمانیویژگیهای شخصیتی کارآفرینانه
محیطهای دانشگاهی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2012-08-221391-06-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
شاپا
1735-448X2476-7654




