تبیین و تحلیل تعلیم و تربیت از منظر پساساختار گرایی
(ندگان)پدیدآور
سجادی, مهدیدشتی, زهرانوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
پساساختارگرایی به عنوان شاخهای از پست مدرنیسم ویژگیهایی چون ساختار شکنی، نفی فرا روایتها، انکار حقایق مطلق، تمرکز زبان و فرهنگ، کثرت گرایی، تمرکز زدایی از عقل و عقلانیت ونفی بازنمایی را دارد. تبیین و تحلیل ویژگیهای مذکور و بیان دلالتهای این نظریه برای عناصر و اجزای فرایند تعلیم و تربیت از جمله اهداف تدوین این مقاله است. با مطالعات انجام شده درباره نسبت ویژگیهای پسا ساختار گرایی با تعلیم و تربیت این نتیجه حاصل شده است که پسا ساختار گرایی دلالتها و پیامدهایی، از جمله تأکید بر تفکر انتقادی، بهبود فرهنگ عمومی، تدارک زمینههایی برای مطالعات فرهنگی و اجتماعی، نفی معیارهای استاندارد برای ارزیابیهای تربیتی، تردید در اهداف تربیتی از پیش تدارک شده را برای تعلیم و تربیت دربردارد. یکی از رسالتهای تدوین این مقاله، تحلیل و تبیین نتایج کاربرد نظریه پساساختار گرایی در تعلیم و تربیت است.
کلید واژگان
پساساختارگراییساختارشکنی
تمرکز زدایی
نفی حقیقت مطلق
برنامه درسی
فراروایتها
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2008-03-201387-01-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
شاپا
1735-448X2476-7654




