تبیین نظریه انتقادی، تعلیم و تربیت انتقادی و دلالتهای تربیتی آن از منظر فریره و ژیرو و نقد آن
(ندگان)پدیدآور
دیناروند, حسنایمانی, محسننوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف مقاله حاضر معرفی دیدگاه تربیتی مبتنی بر نظریه انتقادی است. نظریه انتقادی محصول اندیشههای گروهی از نظریه پردازان اجتماعی آلمانی است، که در ارتباط با موسسه تحقیقات اجتماعی در شهر فرانکفورت بودند. آنها واژه "صنعت فرهنگ" را برای نشان دادن فرایند صنعتی شدن فرهنگ انبوه مطرح کردند. نتایج بررسی تعلیم و تربیت انتقادی نشان داد که این دیدگاه به طور عمیق از نظریه انتقادی متأثر است و مقوله «نقد»، «تغییر»، «گفتگو» و «رهایی» محور مطالعه آنها را تشکیل میدهد. این مقاله درباره اصول اساسی نظریه انتقادی و تعلیم و تربیت انتقادی بحث میکند. نخست نظریه انتقادی به اجمال بررسی شده و کاربرد آن در زمینه تربیتی بررسی میشود. دوم به اصول مهم نظریه و تعلیم و تربیت انتقادی تأکید میشود. سوم درباره دیدگاههای تربیتی فریره و ژیرو بحث میشود. فریره به تعلیم و تربیت انتقادی مرتبط با توسعه آگاهی انتقادی توجه میکند و ژیرو ادعا میکند که مدارس از طریق برنامه درسی پنهان سلطه آموزشی را تحکیم میبخشند. چهارم درباره دلالتهای آموزشی تعلیم و تربیت انتقادی بحث شده، و بخش پایانی مقاله به نقد و جمع بندی اختصاص یافته است.
کلید واژگان
نظریه انتقادیتعلیم و تربیت انتقادی
صنعت فرهنگ
فریره
ژیرو
سلطه آموزشی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2008-09-221387-07-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
شاپا
1735-448X2476-7654




