بررسی مؤلّفههای هوش هیجانی نظریه بار-اُن در کتابهای درسی سال اول دوره متوسطه
(ندگان)پدیدآور
خشچیان, ژالهمهران, گلناراکبرزاده, نسریننوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی مؤلّفههای هوش هیجانی بار ـ اُن در کتابهای درسی سال اول دبیرستان بود. نمونه این پژوهش، چهار کتاب ادبیات فارسی، مطالعات اجتماعی، دین و زندگی و مهارتهای زندگی سال اول دبیرستان، اهداف آموزشی و مؤلّفان این کتابها بود.
هر یک از این کتابها و اهداف آموزشی آن بر اساس 15 مؤلّفه هوش هیجانی بار ـ اُن و با استفاده از روش تحلیل محتوا بررسی شد. نتایج به دست آمده در این پژوهش نشان داد که به مؤلّفههای خودآگاهی، حل مسأله، مسئولیت پذیری، و قاطعیت به ترتیب در کتابهای ادبیات فارسی، مطالعات اجتماعی، دین و زندگی و مهارتهای زندگی بیشتر توجه شده است، ولی در کل در کتابهای درسی مورد نظر به مؤلّفههای هوش هیجانی از نظر کمّی و کیّفی بسیار کمرنگ و گذرا توجه شده است. اهداف آموزشی این کتابها نیز با تحقق همه مؤلّفههای هوش هیجانی همسو نیست.
کلید واژگان
مؤلّفههای هوش هیجانیکتابهای درسی
دورة متوسطه
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2010-12-221389-10-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
شاپا
1735-448X2476-7654




