ارزشیابی میزان اثربخشی نظام یادگیری الکترونیکی دانشکده مجازی علوم حدیث
(ندگان)پدیدآور
یزدانی, فریدونابراهیم زاده, عیسیزندی, بهمنعلی پور, احمدزارع, حسیننوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش با هدف بررسی میزان اثربخشی نظام یادگیری الکترونیکی دانشکده مجازی علوم حدیث شهر ری انجام شد. روش پژوهش توصیفی و از نوع مطالعات پیمایشی بود. جامعه آماری آن را کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشتههای مجازی دانشکده مذکور تشکیل میداد که تعداد آنها در سال تحصیلی 89-1388، 1926 نفر بود و از این میان تعداد 325 نفر نمونه به شیوه در دسترس انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات در این پژوهش "پرسشنامه سنجش ارزش- رضایتمندی از خصوصیات نظامهای یادگیری الکترونیکی" لوی(2006)، بود. برای وارسی روایی از شیوههای روایی محتوایی، سازه و صوری و نیز برای تعیین میزان پایایی آن از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد و برای ابزار مذکور در سازههای ارزش و رضایتمندی میزان پایایی به ترتیب 953/0 و 944/0 بود. نتایج نشان داد که هیچگونه رابطه معناداری بین سازههای ارزش و رضایتمندی وجود ندارد. همچنین نتایج حاصل از تحلیل عاملی نشان داد که این دو سازه ساختارهای عاملی متفاوتی داشته و تحلیل عاملی هر یک به استخراج عوامل متفاوت منجر شد. بر این اساس تحلیل عاملی تأییدی در سازه ارزش چهار عامل پشتیبانی محیطی یادگیرندهها؛ فنآوری؛ پشتیبانی فنی و همکلاسیها و درس و استاد با واریانس تراکمی حدود 5/61%؛ در سازه رضایتمندی به استخراج عوامل چهارگانه درس و استاد؛ دسترسی پذیری؛ فنآوری و پشتیبانی فنی؛ یادگیرنده و همکلاسیها، با واریانس تراکمی حدود 50%، منجر شد. علاوه بر اینها نتایج بررسی دادهها با استفاده از «ابزار تحلیل ماتریسی شبکه ارزش رضایتمندی» نشان داد که وضعیت اثربخشی نظام یادگیری الکترونیکی مورد نظر(دانشکده مجازی علوم حدیث) در هر یک از ابعاد چهارگانه و در ارتباط با کل نظام نیز نسبتاً متوسط است. ضمناً، نتایج تحلیل دادهها با «ابزار محکزنی لویس» نیز نشان داد که وضعیت اثربخشی نظام یادگیری الکترونیکی مورد نظر، در هر یک از ابعاد چهار گانه نسبتاً متوسط و در ارتباط با کل نظام نیز متوسط و تا حدی خوب است.
کلید واژگان
ارزشیابیاثربخشی
یادگیری الکترونیکی
دانشکده مجازی علوم حدیث شهر ری
ارزش
رضایتمندی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2010-09-231389-07-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
شاپا
1735-448X2476-7654




