تبیین متغیرهای ادراکی تفکر انتقادی و بعد شناختی پیشرفت تحصیلی
(ندگان)پدیدآور
یارمحمدزاده, پیمانبختیار نصرآبادی, حسنعلیآقابابایی, راضیهجمشیدی کوهساری, محبوبهنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این مقاله، تبیین متغیرهای ادراکی تفکر انتقادی و بعد شناختی پیشرفت تحصیلی است. جامعه پژوهش حاضر را دانشآموزان دختر و پسر پایههای دوم و سوم راهنمایی مدارس استان فارس در سال تحصیلی 86- 85 تشکیل داده که ازمیان آنها نمونهای متشکل از 430 مشارکت کننده (210 پسر و 220 دختر) به روش تصادفی ساده انتخاب شدند و براساس گروه بندی معدل محور به پرسشنامه محقق ساخته ابعاد ادراکی تفکر انتفادی پاسخ دادند.تبیین متغیرهای ادراکی تفکر انتقادی با پیشرفت تحصیلی، با توجه به دو متغیر سن و جنس، بررسی شد ودادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t و رگرسیون چند متغیره تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین عناصرترقی طلبی، دید وسیع و کنجکاوی با پیشرفت تحصیلی ارتباط معنادار وجود دارد و لیکن بین عناصرتردید منطقی و استقلال طلبی با پیشرفت تحصیلی ارتباط معنادار وجود ندارد و بین ابعاد ادراکی تفکر انتقادی و پیشرفت تحصیلی از لحاظ سن و جنس تفاوت وجود دارد.
کلید واژگان
عناصر ادراکیتفکر انتقادی
پیشرفت تحصیلی
بعد شناختی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2010-06-221389-04-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
شاپا
1735-448X2476-7654




