رابطه صفات پنج عاملی شخصیت و ابعاد انگیزش تحصیلی دانشآموزان متوسطه شیراز
(ندگان)پدیدآور
بحرانی, محمودلطیفیان, مرتضینوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از این پژوهش، مطالعه رابطه صفات شخصیت و ابعاد انگیزش تحصیلی است. جامعه آماری آن، دانشآموزان مقطع متوسطه شیراز به حجم 158نفر بودند که به شیوه نمونه گیری خوشه ای از مدارس نقاط مرکزی شهر انتخاب شدند. گرد آوری دادهها و اندازهگیری صفات شخصیتی با استفاده از پرسشنامه بر اساس مدل پنج عامل بزرگ شخصیت و ابعاد انگیزشی مقیاس اصلاح شده هارتر(1981) انجام شد. یافتههای پژوهش نشان داد انگیزش درونی رابطه مثبتی با صفات شخصیتی نظیر وظیفهشناسی، تجربه پذیری و توافق پذیری دارد و با صفات برونگرایی و روان نژندی رابطه ای ندارد. بعد کل انگیزش بیرونی با صفت شخصیتی روان نژندی رابطه منفی دارد. پاره مقیاسهای آن "تمایل به کار آسان" و" تمایل به خوشایندی معلم" نیز همبستگی منفی با صفات تجربهپذیری و وظیفهشناسی داشتند. تحلیل رگرسیون انگیزش درونی بر صفات شخصیتی نیز نشان داد که دو صفت وظیفهشناسی و تجربهپذیری پیش بین معناداری برای انگیزش درونی هستند. انگیزش بیرونی نیز به وسیله روان نژندی پیشبینیپذیر است.
کلید واژگان
صفات پنج عاملی شخصیتابعاد انگیزش
دانشآموزان متوسطه
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2009-12-221388-10-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
شاپا
1735-448X2476-7654




