بررسی میزان توجه به مؤلّفههای مسئولیت پذیری اجتماعی در محتوای برنامه درسی دوره متوسطه نظری ایران در سال1390-1389
(ندگان)پدیدآور
سبحانی نژاد, مهدیآب نیکی, زهرانوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش با هدف «شناسایی مؤلّفههای مسئولیت پذیری اجتماعی در محتوای برنامه درسی دوره متوسطه نظری» به روش توصیفی از نوع تحلیل محتوی انجام شد. نمونه پژوهش، شامل ده کتاب سال سوم آموزش متوسطه در سال تحصیلی 1390-1389 بود. عمدهترین یافتههای پژوهش عبارت بودند از :1. انواع و ابعاد مسئولیتهای اجتماعی قابل بررسی در محتوای برنامه درسی را میتوان به هفت نوع و سه بعد تقسیم کرد که شامل مسئولیتهای؛ دینی- اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، شهروندی- اجتماعی، زیست محیطی و سازمانی- شغلی در ابعاد سهگانه شناختی، عاطفی و عملکردی بود. 2. از مجموع 11387 مورد، عبارات و مضامین مندرج درکتابهای نمونه مورد بررسی دوره متوسطه نظری سال90- 1389، 546 فراوانی، یعنی 8/4 % به مؤلّفههای مطرح در انواع و ابعاد سهگانه مسئولیتهای اجتماعی توجه شد.3. بیشترین درصد عبارات و مضامین در کتابهای تحلیل شده به نسبت مجموع 11387مورد؛ درکتاب مطالعات اجتماعی با یک درصد و کمترین درصد نیز به همین نسبت، به کتاب روانشناسی، با 1/0 % اختصاص داشت و به نسبت مجموع 546 فراوانی، درکتابهای نمونه مورد بررسی نیز، کتاب مطالعات اجتماعی، با 3/20 % و کتاب روانشناسی، با 9/2 % به ترتیب بیشترین و کمترین درصد را به خود اختصاص دادهاند.
کلید واژگان
مسئولیتپذیری اجتماعیکتاب درسی
محتوا
تحلیل محتوا
نگرش
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2012-04-201391-02-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
شاپا
1735-448X2476-7654




