ترجیحات ارزشی دانشجویان، استادان و کانونهای ترویج ارزشها در دانشگاهها
(ندگان)پدیدآور
حاجیلری, عبدالرضامحرمی, جعفر
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف : هدف از این پژوهش، پاسخ به این سؤال است که با توجه به کارویژههای دانشگاه، از منظر دانشگاهیان، کدام گروه از ارزشهای اجتماعی باید در اولویت توجه باشند؟ در این پژوهش، مجموعهای از ارزشهای عام اجتماعی و ارزشهایی که در محیطهای علمی حضور دارند، مدّ نظر خواهند بود؛ ارزشهایی که به نوعی سرمایة اجتماعی هر جامعه، گروه، نهاد و سازمانی را تشکیل میدهد. روش : روش تحقیق، پیمایشی و از نوع توصیفی است. واحد تحلیل، فرد است که استادان، صاحبنظران و مدیران فرهنگی دانشگاهها میباشند. یافتهها: یافتههای تحقیق نشان میدهد بین برخی از شاخصهای زمینهای با نظام ترجیحات ارزشی استادان و دانشجویان رابطه وجود دارد. از جمله؛ بین شاخص ارزشهای دینی با متغیّر جنسیت، مقاطع تحصیلی و شغل، رابطة معنادار وجود دارد. دادهها گویای آن است که از نظر استادان دانشگاه و دانشجویان تحصیلات تکمیلی، ارزشهای مسئولیتپذیری، تولید علم، تخصص و صلاحیت، دانشدوستی، تعهد اجتماعی، قانونمداری، عقلانیت و خردورزی، تحقیق و پژوهش، اخلاق علمی، نقد و نقدپذیری، ترویج اخلاق، عدالتخواهی و آزادی در دانشگاه از جایگاه برجستهای برخوردارند و باید در دانشگاه به ترویج این گونه ارزشها پرداخت.نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد در دانشگاه باید به همة ارزشهای اجتماعی پرداخت، اما ارزشهایی که با کارویژة اصلی دانشگاه مرتبطاند، باید از اهمیت و اولویت بالاتری برخوردار باشند؛ زیرا سایر ارزشهای اجتماعی باید حول ارزشهای اصلی دانشگاه شکل گرفته و مورد اعتنا و ترویج قرار گیرند.
کلید واژگان
ترجیحات ارزشیدانشجویان
استادان
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2012-11-211391-09-01



