بررسی و شناسایی مؤلفههای اثرگذار بر فرهنگ کار در نظام برنامهریزی درسی
(ندگان)پدیدآور
یادگارزاده, غلامرضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف مقاله حاضر بررسی و شناسایی مؤلفههای فرهنگ کار در نظام برنامهریزی درسی است. بر این اساس مؤلفههای مهم فرهنگ کار شناسایی و مضامین آن استخراج شده است. رویکرد تحقیق کیفی و روش از نوع مصاحبه است که 21 نفر از برنامهریزان درسی در آن مشارکت داشتهاند. روش انتخاب نمونه با روش نمونهگیری غیر احتمالی همگون بوده و داده و اطلاعات حاصل از مصاحبههای عمیق با استفاده از تحلیل مضمون تجزیه و تحلیل شده است. نتایج نشان داد فرهنگ کار در نظام برنامهریزی درسی دارای سه بعد اصلی شامل اخلاق و ارزشها، بافت (زمینة) کار و روشهای عمل به وظایف شغلی است. بعد اخلاق و ارزشها شامل مؤلفههایی مانند وجدان کاری، ارزشها (اجتماعی، حرفهای، سازمانی، فردی، مربوط به رشته)، سازگاری، نفوذ اجتماعی، و اخلاق حرفهای؛ بعد بافت (زمینة) کار شامل ساختار و ماهیت فعالیت، ساختار سازمانی، تعامل سازمانی، جایگاه سازمانی، و انتظارات؛ بعد روشهای عمل به وظایف شغلی شامل هدفگذاری، نظام تصمیمسازی، بهکارگیری توانایی، ابتکار عمل، ثبات و گردش شغل، عمل به نقش شغلی، آشفتگی ایفای نقش، چالشها و محدودیتها و تعارض با سیستم است.
کلید واژگان
فرهنگ کاربرنامة درسی
برنامهریزی درسی
ارزشهای کاری
بافت (زمینة) کار
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2019-01-211397-11-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
سازمان پدید آورنده
استادیارشاپا
1735-448X2476-7654




