• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • اندیشه های نوین تربیتی
    • دوره 15, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • اندیشه های نوین تربیتی
    • دوره 15, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارتباط عامل‌های شخصیت بر سازمان‌دهی مطالعه، استرس و فشار زمانی با میانجی‌گری راهبرد مقابله‌ای

    (ندگان)پدیدآور
    طباطبائی, سید سجاددانشمند, بدرالساداتعظیمی, زهراجهانگرد, حمیده
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    470.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف از این پژوهش، ارتباط عامل‌های شخصیت بر سازمان‌دهی مطالعه، استرس و فشار زمانی با تمرکز بر راهبرد مقابله‌ای (مقابله برنامه‌ریزی شده و عقب‌نشینی ذهنی) در دوران استرس‌زای ورود به دانشگاه فرض شده است. این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی (مدل‌یابی معادلات ساختاری) بود، جامعه آماری دانشجویان ورودی جدید دانشگاه شهیدباهنر کرمان بود. با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای، تعداد 273 نفر از دانشجویان انتخاب شدند. ابزار شامل مقیاس‌های 5عامل شخصیت BFI (گلدبرگ، 1999)، مهارت مقابله‌ای COPE (کارور، شییر و وینتراب، 1989) و یادگیری دانشجویی CLEI (کیم، نیوتن، دونی و بنتون، 2010) بودند. تحلیل داده‌ها به روش حداقل مربعات جزئی که شامل: مدل‌های اندازه‌گیری (آلفا کرونباخ، پایایی مرکب، روایی همگرا و واگرا) و مدل ساختاری (معناداری مسیر و ضریب تعیین، شاخص پیش‌بینی مدل و نیکوی برازش) است. جهت ارزیابی فرضیه مورد استفاده قرارگرفت. یافته‌های پژوهش نشان داد وظیفه‌گرایی و گشودگی‌درتجربه با مقابله برنامه‌ریزی ارتباط مستقیم و مثبت (01/0>p) دارد؛ اما با عقب‌نشینی‌ذهنی ارتباط مستقیم و منفی (01/0>p) دارد. همچنین ارتباط وظیفه‌گرایی و گشودگی‌درتجربه با سازمان‌دهی مطالعه به‌واسطه میانجی‌گری مقابله برنامه‌ریزی غیرمستقیم و مثبت (05/0>p) است؛ اما با استرس به‌واسطه میانجی‌گری عقب‌نشینی ذهنی ارتباط غیرمستقیم و منفی (05/0>p) دارد. همچنین روان‌نژندگرایی با عقب‌نشینی ذهنی ارتباط مثبت (01/0>p) دارد اما با مقابله برنامه‌ریزی ارتباط معنی‌داری وجود ندارد. نتایج حاکی از آن است که راهبردهای مقابله برنامه‌ریزی و عقب‌نشینی‌ذهنی با تمرکز به صفات شخصیتی دانشجویان منجر به سازمان‌دهی مطالعه یا استرس و فشار زمانی می‌شود. این مطالعه بر اهمیت توسعه راهبردهای مقابله‌ای که می‌تواند به‌عنوان سرمشقی مؤثر در یادگیری یا استرس تحصیلی درنظر گرفت.
    کلید واژگان
    شخصیت
    راهبرد مقابله‌ای
    سازمان‌دهی در مطالعه
    استرس و فشار زمانی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2019-07-23
    1398-05-01
    ناشر
    دانشگاه الزهرا
    Alzahra University
    سازمان پدید آورنده
    کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران.
    دانشگاه شهید باهنر کرمان
    دانشگاه خوارزمی
    دانشگاه شهید باهنر کرمان

    شاپا
    1735-448X
    2476-7654
    URI
    https://dx.doi.org/10.22051/jontoe.2018.14221.1700
    https://jontoe.alzahra.ac.ir/article_3777.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/228807

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب