پیشبینی میزان هوش اخلاقی براساس مولفههای مثبت و منفی تنظیم شناختی هیجان در بین دانشجویان دانشگاه کردستان در سال 95-1394
(ندگان)پدیدآور
مسلمان, مهسازمستانی, مهدیمهدوی, علینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هوش اخلاقی مفهومی جدید در عرصهی علم است. پژوهش حاضر با هدف پیشبینی میزان هوش اخلاقی براساس مولفههای مثبت و منفی تنظیم شناختی هیجان در بین دانشجویان دانشگاه کردستان در سال 95-1394 انجام گرفت. پژوهش حاضر از نوع توصیفی، و جامعهی آماری کلیه دانشجویانی بودند که در سال تحصیلی 95-1394 در دانشگاه کردستان تحصیل میکردند. تعداد 213 نفر از دانشجویان به روش نمونهگیری در دسترس مورد مطالعه قرار گرفتند. از دو پرسشنامه هوش اخلاقی و تنظیم شناختی هیجان به عنوان ابزار جمعآوری دادهها استفاده شد. مولفههای تنظیم شناختی هیجان به عنوان متغیر پیشبین و هوش اخلاقی متغیر ملاک در نظر گرفته شد. دادههای تحقیق با استفاده از آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی چندگانه تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که بین هوش اخلاقی با مولفه تنظیم شناختی هیجان مثبت (517/0 r= و 05/0> P) رابطه مثبت معنیدار وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه در سطح (01/0) نشان داد که از بین متغیرهای پیشبین تنظیم شناختی هیجان مثبت توانست هوش اخلاقی را تبیین کند. بر اساس یافتههای پژوهش، میتوان گفت افرادی که هوش اخلاقی بالاتری دارند از تنظیم شناختی هیجان مثبت برخوردار هستند. با توجه به اینکه اخلاقمندی به عنوان سرمایهی راهبردی برای مجموعههای انسانی مطرح است و پیششرط زندگی اجتماعی کارآمد را تشکیل میدهد بنابراین راهبردهای مثبت تنظیم شناختی هیجان میتواند در پیشبرد هوش اخلاقی مفید باشد.
کلید واژگان
هوش اخلاقیتنظیم شناختی هیجان مثبت
تنظیم شناختی هیجان منفی
دانشجویان
کردستان
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-07-231397-05-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
سازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد روانشناسی شناختیاستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، مدرس مدعو دانشگاه پیام نور آمل
شاپا
1735-448X2476-7654




