بررسی و نقد رابطه منظر گرایی نیچه و نسبیت گرایی در اخلاق و دلالت های آن در تربیت اخلاقی
(ندگان)پدیدآور
ایمانی, محسنحسینی, شهنازباقری نوعپرست, خسرواکبریان, رضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده این مقاله در صدد است تا به «نسبیت گرایی» در اخلاق بپردازد که یکی از چالش های مهم تربیت اخلاقی در عصر حاضر است، و مسئله را با توجه به نظریه منظرگرایی (پرسپکتیویسم) نیچه که مبتنی بر نفی «امر مطلق» و اصول ثابت و جهانی است با رویکردی انتقادی بررسی نماید. طبق نتایج به دست آمده از این پژوهش بر خلاف اعتقاد گروهی از مفسرین، منظر گرایی عملا به نسبیت در اخلاق منجر می شود. تربیت «انسان برتر» فراتر از خوب و بد، غایت هدف اخلاقی نیچه می باشد که با خواست قدرت و در سایه مبارزه با ارزش های مطلق و خلق ارزش های جدید قابل دسترسی است. عدم ارائه الگوی اخلاقی، سودا گرانه و خیالی بودن اخلاق نیچه ای، اختراعی بودن، عدم سازگاری نسبیت اخلاقی با نتایج عملی و عدم ارائه مکتب اخلاقی از طرف نیچه به عنوان موارد نقد درونی و بیرونی اخلاق نیچه ای برشمرده شده است.
کلید واژگان
واژه های کلیدی: "پرسپکتیویسم""منظر گرایی"
"نسبیت اخلاقی"
"نیچه"
"تربیت اخلاقی"
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-07-231397-05-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
سازمان پدید آورنده
عضو هیئت علمیدبر آموزش و پرورش
استاد دانشگاه تهران، تهران، ایران
استاد دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
شاپا
1735-448X2476-7654




