نقش و شکل گیری الگوهای بزرگ در زندگی «من»
(ندگان)پدیدآور
منادی, مرتضینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
چرا تعدادی از افراد جامعه متفاوت از یکدیگر فکر می کنند, احساس می کنند, و رفتار می کنند؟ پاسخ به این پرسش چندان کار ساده ای نیست و رشته ها و مکاتب فکری و نظریه ها, هر یک در تلاش برای یافتن پاسخی به این پرسش کلیدی بوده اند. هدف مقالۀ حاضر بررسی این موضوع از منظر روانکاوی است.به کمک اسناد و مُتون علمی موجود در ارتباط با مفهوم سوژه و با روش فراتحلیل (فراسنتز) از نوع کتابخانه ای و با نقد و بررسی آنها در تلاش در فهم موضوع مطرح شده هستیم. به عنوان نتیجه, بر این باوریم که انسانها نسبتا یکسان بدنیا می آیند, ولی محیط های روانی و فرهنگی متفاوت اطراف افراد (نظیر خانواده, مدرسه, شبکۀ همسالان, رسانه ها و جامعه) تعدادی از آنها را فاعل یا به تعبیر ژاک لکان روانکاو فرانسوی به کمک الگوهای بزرگ (A بزرگ) سوژه می سازد و تعدادی را منفعل یا فرد می سازد. به عبارت دیگر, سوژه شدن و منفعل شدن امری اکتسابی یا برساخته ای اجتماعی است, لذا آموختنی است.
کلید واژگان
سوژهبرساخته ای اجتماعی
آموزش
سلامت روان و روانکاوی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-07-231397-05-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
سازمان پدید آورنده
دانشگاه الزهرا(س)شاپا
1735-448X2476-7654




