تأثیر تراکمی تجربه ارزشیابی توصیفی(کیفی) بر اضطراب آزمون و خودکارآمدی دانش آموزان پنجم ابتدایی
(ندگان)پدیدآور
نویدی, احدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش، تعیین تأثیر تراکمی تجربه نظام ارزشیابی توصیفی بر اضطراب و خودکارآمدی دانشآموزان بود. بدین منظور70 نفر دانش آموز(35 پسر و 35 دختر) که چهار سال متوالی نظام ارزشیابی توصیفی را تجربه کرده بودند و 70 نفر دانشآموز(35 پسر و 35 دختر) مشمول نظام ارزشیابی کمّی، از تهران انتخاب و به پرسشنامه اضطراب(ابوالقاسمی و همکاران(1375) و مقیاس خودکارآمدی دانشآموز (مورگان- جینکز،1999) پاسخ دادند. برای هر متغیر، شاخصهای مرکزی و پراکندگی محاسبه و از تحلیل واریانس دو راهه استفاده شد.یافتههای پژوهش نشان داد که ارزشیابی توصیفی بر کاهش اضطراب دانشآموزان تأثیر دارد. اثر اصلی نوع ارزشیابی بر اضطراب امتحان معنادار است. صرفنظر از جنس، میانگین اضطراب دانشآموزان مشمول ارزشیابی سنتّی بیشتر از دانش آموزان گروه ارزشیابی توصیفی است. اثر اصلی نوع ارزشیابی و جنس دانشآموزان بر خودکارآمدی معنادار نیست. باوجود این، خودکارآمدی برحسب جنس دانشآموزان از نوع ارزشیابی متأثر میشود. بنابراین، جنس دانشآموز با نوع ارزشیابی رابطه داشته و میتواند اثرات ارزشیابی را تعدیل کند. به نظر میرسد دختران بیش از پسران به اشارات و توصیفهای کلامی آموزگاران حساس بوده و از آن متأثر میشوند.کابردهای این یافتهها به تفصیل مورد بحث قرار گرفته و برای انجام تحقیقات بعدی پیشنهادهایی ارائه شد.
کلید واژگان
ارزشیابی کمّیارزشیابی کیفی
اضطراب
خودکارآمدی
دوره ابتدایی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2018-10-231397-08-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
شاپا
1735-448X2476-7654




