• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • اندیشه های نوین تربیتی
    • دوره 14, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • اندیشه های نوین تربیتی
    • دوره 14, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر تراکمی تجربه ارزشیابی توصیفی(کیفی) بر اضطراب آزمون و خودکارآمدی دانش آموزان پنجم ابتدایی

    (ندگان)پدیدآور
    نویدی, احد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    7.811 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف این پژوهش، تعیین تأثیر تراکمی تجربه نظام ارزشیابی توصیفی بر اضطراب و خودکارآمدی دانش‌آموزان بود. بدین منظور70 نفر دانش آموز(35 پسر و 35 دختر) که چهار سال متوالی نظام ارزشیابی توصیفی را تجربه کرده بودند و 70 نفر دانش‌آموز(35 پسر و 35 دختر) مشمول نظام ارزشیابی کمّی، از تهران انتخاب و به پرسشنامه‌ اضطراب(ابوالقاسمی و همکاران(1375) و مقیاس خودکارآمدی دانش‌آموز (مورگان- جینکز،1999) پاسخ دادند. برای هر متغیر، شاخص‌های مرکزی و پراکندگی محاسبه و از تحلیل واریانس دو راهه استفاده شد.یافته‌های پژوهش نشان داد که ارزشیابی توصیفی بر کاهش اضطراب دانش‌آموزان تأثیر دارد. اثر اصلی نوع ارزشیابی بر اضطراب امتحان معنادار است. صرف‌نظر از جنس، میانگین اضطراب دانش‌آموزان مشمول ارزشیابی سنتّی بیشتر از دانش آموزان گروه ارزشیابی توصیفی است. اثر اصلی نوع ارزشیابی و جنس دانش‌آموزان بر خودکارآمدی معنادار نیست. باوجود این، خودکارآمدی برحسب جنس دانش‌آموزان از نوع ارزشیابی متأثر می‌شود. بنابراین، جنس دانش‌آموز با نوع ارزشیابی رابطه داشته و می‌تواند اثرات ارزشیابی را تعدیل کند. به نظر می‌رسد دختران بیش از پسران به اشارات و توصیف‌های کلامی آموزگاران حساس بوده و از آن متأثر می‌شوند.کابردهای این یافته‌ها به تفصیل مورد بحث قرار گرفته و برای انجام تحقیقات بعدی پیشنهادهایی ارائه شد.
    کلید واژگان
    ارزشیابی کمّی
    ارزشیابی کیفی
    اضطراب
    خودکارآمدی
    دوره ابتدایی

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2018-10-23
    1397-08-01
    ناشر
    دانشگاه الزهرا
    Alzahra University

    شاپا
    1735-448X
    2476-7654
    URI
    https://dx.doi.org/10.22051/jontoe.2018.18372.2043
    https://jontoe.alzahra.ac.ir/article_3620.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/228794

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب