اسنادهای اساتید موفق در تدریس اثربخش بر مبنای روش بنیادبخشی نظریه
(ندگان)پدیدآور
طالب زاده شوشتری, لیلاخامسان, احمدپورشافعی, هادینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر شناسایی اسنادهای اساتید موفق در تدریس اثربخش بر مبنای روش بنیادبخشی نظریه است. بدین منظور پانزده نفر از اساتید برجستۀ دانشگاههای سراسری، آزاد و پیام نور بیرجند که طی یک دورۀ پنجساله در ارزیابیهای دانشجویان از کیفیت تدریس بالاترین نمره را کسب کرده بودند، به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. دادهها از طریق مصاحبه و پیشینۀ موضوع جمعآوری شدند و با روشهای کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند. براساس نتایج اساتید معتقدند تدریس اثربخش دو دسته نیازهای علمی و پرورشی دانشجویان را برطرف مینماید. در این پژوهش، بر مبنای روش بنیادبخشی نظریه الگویی برای تدریس اثربخش ارائه شده است. بر پایۀ نتایج، توانایی استاد در انتقال توانمندیها و ویژگیهای خود به دانشجویان در اثربخشی تدریس نقش اساسی دارد لذا لازم است اساتید به توانایی انتقال توجه ویژهای داشته باشند. همچنین تدریس اثربخش، بر حسب ماهیت رشتههای تحصیلی متفاوت است، و نیز دانشجویان اساتیدشان را بر اساس توانمندی آنها (نه نگرش شخصی) ارزیابی مینمایند.
کلید واژگان
تدریس اثربخشاساتید موفق
بنیادبخشی نظریه
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2017-11-221396-09-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه الزهرا (س)، مدرس گروه روانشناسی و مشاوره دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایراندانشیار دانشکدۀ علومتربیتی و روانشناسی دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
دانشیار دانشکدۀ علومتربیتی و روانشناسی دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
شاپا
1735-448X2476-7654




