مقایسه اهداف و محتوای برنامه درسی اجرا شده با برنامه درسی قصد شده در مراکز پیش دبستانی شهر کرمان
(ندگان)پدیدآور
میرزایی, ملیحهاحمدی, پرویننراقی زاده, افسانهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اهداف و محتوای برنامه درسی اجرا شده و مقایسه آن با برنامه درسی قصد شده در مراکز پیش دبستانی شهر کرمان انجام گرفته است. روش پژوهش حاضر کیفی و جامعه پژوهش کلیه مراکز پیش دبستانی و مهدکودکهای شهر کرمان بودند. روش نمونه گیری با توجه به هدف و روش پژوهش به صورت هدفمند و 9مرکز پیش دبستانی انتخاب گردید. ابزار پژوهش شامل چک لیست مشاهده، مصاحبه نیمه ساختار یافته و بررسی اسناد بود. از روش مثلث سازی برای اعتماد پذیری پژوهش استفاده شد. نتایج نشان داد، بیشترین هدفی را که مراکز پیش دبستانی دنبال میکنند پرورش مهارتهای ذهنی و پرورش مهارتهای زبان فارسی است. تمامی مراکز از عناوین محتوایی فعالیتهای قرآنی، شعر و سرود، بحث و گفتوگو، نقاشی، بازی و کاردستی استفاده میکنند. همچنین، اهداف در برنامه درسی اجرا شده تا حدود زیادی با برنامه درسی قصد شده مطابقت دارد اما در مورد محتوا بین برنامه درسی اجرا شده، با برنامه درسی قصد شده تفاوت وجود دارد. در واقع تمامی مراکز از عناوین محتوایی استفاده می کنند. اما نحوه استفاده آنها به صورت متعادل و درست و منطبق با برنامه درسی قصد شده نمیباشد.
کلید واژگان
کلید واژهها : اهداف برنامه درسیمحتوای برنامه درسی
برنامه درسی اجرا شده
برنامه درسی قصد شده
دوره پیش دبستان
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2017-02-191395-12-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد برنامهریزی درسی دانشگاه الزهرا(س)دانشیار دانشگاه الزهرا (س)
استادیار دانشگاه الزهرا (س)
شاپا
1735-448X2476-7654




