• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • اندیشه های نوین تربیتی
    • دوره 12, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • اندیشه های نوین تربیتی
    • دوره 12, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    رابطه حرمت خود، سبک‌های شوخ طبعی و کمرویی با احساس تنهایی در دانش‌آموزان

    (ندگان)پدیدآور
    نجفی, محمودصالحین, میرزاعلیمحمدی فر, محمد علی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    430.1کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    در پژوهش حاضر نقش حرمت خود، سبک‌های شوخ‌طبعی و کمرویی در پیش‌بینی احساس تنهایی در دانش‌آموزان بررسی شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری تمامی دانش‌آموزان دبیرستانی شهرستان دامغان بودند. نمونۀ پژوهش 250 نفر (125 پسر، 125 دختر) بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی انتخاب شدند و به مقیاس‌های حرمت خود روزنبرگ، شوخ طبعی مارتین و همکاران، کمرویی چیک و بریگز و احساس تنهایی دهشیری و همکاران پاسخ دادند. نتایج نشان داد که بین کمرویی و عزّت نفس ارتباط منفی معناداری وجود دارد. بین سبک شوخ طبعی پیوندگرایانه و خود‌ارزندسازانه با احساس تنهایی نیز ارتباط منفی و معناداری وجود دارد. بین احساس تنهایی و شوخ طبعی پرخاشگرایانه و خود تحقیرگرایانه رابطۀ مثبت معناداری مشاهده شد. بین کمرویی و تنهایی و مؤلّفه‌های آن رابطۀ مثبت معناداری مشاهده شد. همچنین بین عزّت نفس با تنهایی و مؤلّفه‌های آن نیز رابطۀ منفی معناداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که عزّت نفس، شوخ طبعی خودارزنده سازانه و کمرویی به‌ترتیب نقش مهم و معناداری در پیش‌بینی احساس تنهایی دارند و در مجموع 34% از واریانس احساس تنهایی را تبیین می‌کنند. این یافته‌‌ها بیان‌کنندۀ نقش و اهمیت حرمت خود و استفاده از سبک‌های شوخ‌طبعی سازش یافته برای از بین بردن کمرویی و احساس تنهایی در دانش‌آموزان است.
    کلید واژگان
    : حرمت خود
    سبک‌های شوخ‌طبعی
    کمرویی
    احساس تنهایی

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2016-10-22
    1395-08-01
    ناشر
    دانشگاه الزهرا
    Alzahra University
    سازمان پدید آورنده
    استادیار گروه روان‌شناسی بالینی، دانشگاه سمنان
    کارشناسی ارشد روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی ساری
    استادیار گروه روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه سمنان

    شاپا
    1735-448X
    2476-7654
    URI
    https://dx.doi.org/10.22051/jontoe.2016.2546
    https://jontoe.alzahra.ac.ir/article_2546.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/228717

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب