• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • اندیشه های نوین تربیتی
    • دوره 12, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • اندیشه های نوین تربیتی
    • دوره 12, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    رابطه بین خلّاقیت و راهبردهای مقابله با استرس با بازیگوشی در دانشجویان

    (ندگان)پدیدآور
    چراغیان, حدیثحیدری, ناصرآریا, نازنینامرایی, عاطفه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    414.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف پژوهش حاضر بررسی رابطۀ بین خلّاقیت و راهبردهای مقابله با استرس با بازیگوشی در دانشجویان بود. جامعۀ آماری دانشجویان دانشگاه اصفهان بودند که به شیوۀ تصادفی طبقه‌ای 310 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌‌های راهبردهای مقابله با استرس، خلّاقیت‌ عابدی و بازیگوشی استفاده شد. به‌منظور تجزیه و تحلیل داده‌‌‌ها از روش همبستگی و رگرسیون و نرم‌افزارهای Amos و spss استفاده شد. بر طبق نتایج تحلیل، راهبردهای مقابله‌ای مسئله‌مدار و هیجان‌مدار در سطح 01/0 و راهبرد مقابله‌ای اجتنابی در سطح 05/0 به پیش‌بینی بازیگوشی قادر بوده است. در مجموع راهبردهای مقابله‌ای 46% از واریانس بازیگوشی را تبیین می‌کنند. به علاوه بازیگوشی با خلّاقیت رابطۀ مثبت معناداری در سطح 01/0>P دارد. همچنین بازیگوشی با ابعاد سیالی، ابتکار، انعطاف‌پذیری و بسط رابطۀ مثبت معنادار دارد. خلّاقیّت نیز با ابعاد بازیگوشی رابطۀ مثبت معنادار دارد. خلّاقیت با بعد استقلال رابطۀ مثبت معناداری نشان نداد، به‌طور کلی افرادی که اهل‌تفریح و بازیگوشی هستند، کم‌تر احتمال دارد که استرس را تجربه کنند. همچنین افراد بازگوش به احتمال زیاد خلّاق‌تر هستند.
    کلید واژگان
    بازیگوشی
    خلّاقیت
    راهبردهای مقابله با استرس
    دانشجویان

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2016-10-22
    1395-08-01
    ناشر
    دانشگاه الزهرا
    Alzahra University
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکترای مشاوره دانشگاه محقق اردبیلی
    کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه دانشگاه شهید بهشتی
    کارشناسی ارشد مشاوره خانواده دانشگاه محقق اردبیلی
    دانشجوی دکترای روان‌شناسی تربیتی دانشگاه تبریز

    شاپا
    1735-448X
    2476-7654
    URI
    https://dx.doi.org/10.22051/jontoe.2016.2545
    https://jontoe.alzahra.ac.ir/article_2545.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/228716

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب