دلالت های تربیتی داستان موسی و خضر
(ندگان)پدیدآور
محققیان, زهرانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
توانایی بالقوه آدمی در زمینه یادگیری، مقدمه انجام مطالعات و پژوهشهای بسیاری گردیده اما متأسفانه تاکنون هیچ یک نتوانسته تصویری جامع و کامل از تمامیت یادگیری انسان ارائه دهد. با توجه به جامعیت قرآن کریم (نحل/89) و اهمیت یادگیری در آموزههای آن (علق/5-4)، پژوهش حاضر درصدد است به روش توصیفی- تحلیلی به واکاوی آیات الهی در این موضوع بپردازد تا ضمن غنی نمودن یافتههای بشری، به نظریهای جامع، پیرامون امر یادگیری، راه یابد. برای نیل بدین هدف، جامعترین نظریات یادگیری در میان اندیشمندان تربیتی بررسی شده و با تطبیق آن بر آموزههای وحیانی، نظریه قرآن در موضوع فوق، استخراج گردیده است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که نظریه یادگیری قرآنی، نظریهای شناختی– رفتاری است. از این رو به دلیل جامعیت، بر تمامی نظریههای یادگیری دانشمندان علوم تربیتی برتری دارد و میتواند بشر را در بُعد معرفتی به تکامل معنوی خویش رهنمون سازد.یافتههای بشری، به نظریهای جامع، پیرامون امر یادگیری، راه یابد. برای نیل بدین هدف، جامعترین نظریات یادگیری در میان اندیشمندان تربیتی بررسی شده و با تطبیق آن بر آموزههای وحیانی، نظریه قرآن در موضوع فوق، استخراج گردیده است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که نظریه یادگیری قرآنی، نظریهای شناختی– رفتاری است. از این رو به دلیل جامعیت، بر تمامی نظریههای
کلید واژگان
دلالت های تربتینظریه
خضر
موسی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2016-01-211394-11-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
شاپا
1735-448X2476-7654




