تأثیر روش اجتماع پژوهی برنامه آموزش فلسفه به کودکان بر پرورش مهارتهای شهروندی
(ندگان)پدیدآور
ماهروزاده, طیبهرمضانپور, شیوانوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر، با هدف بررسی تأثیر روش اجتماع پژوهی برنامه آموزش فلسفه به کودکان بر پرورش مهارتهای شهروندی آنان بر روی 60 دانشآموز پسر پایه سوم ابتدایی یکی از مدارس کرمان انجام شد. دو گروه شاهد و آزمایش به طور تصادفی مشخص گردیدند. برنامه آموزش فلسفه به کودکان به مدت 11 جلسه، به صورت اجتماع پژوهی بر گروه آزمایش اعمال گردید. ابزار جمعآوری دادهها مشتمل بر مشاهده و واقعهنگاری (روش کیفی) و پرسشنامه محقق ساخته (روش کمی) بود. برای بررسی فرضیه پژوهش از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه شاهد استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از روشهای آمار توصیفی مانند جدول، نمودار محاسبه شاخصهای مرکزی و پراکندگی و آمار استنباطی شامل آزمون t مستقل استفاده شد. با اطلاعات جمعآوری شده در هنگام اجرای برنامه آموزش فلسفه به کودکان، به توصیفهای تحلیلی و طبقهبندی تغییرات رفتاری دانشآموزان پرداخته شد. بر اساس نتایج، اجرای روش اجتماع پژوهی برنامه آموزش فلسفه به کودکان، میتواند بر پرورش مهارتهای شهروندی دانشآموزان سوم دبستان تأثیر مثبت داشته باشد.
کلید واژگان
روش اجتماعی پژوهیفلسفه برای کودکان
مهارتهای شهروندی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2011-10-231390-08-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
شاپا
1735-448X2476-7654




