تلقی بدیع گادامر از فهم
(ندگان)پدیدآور
واعظی, اصغرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
گادامر به پیروی از هیدگر فهم را حالت بنیادین هستی دازاین میداند. او در حقیقت و روش سه معنای متفاوت برای فهم برمیشمارد. وی همچنین معتقد است که این سه معنا ریشه در یک معنای اصلی و کانونی دارند. این سه معنا عبارتند از: ا- فهم به عنوان معرفت نظری؛ 2- فهم به عنوان معرفت عملی؛ 3- فهم به عنوان توافق. عامل پیونددهنده این سه، معنای دیگری از فهم است که گادامر از آن به فهم به مثابه کاربرد تعبیر میکند. دو معنای نخست را متفکرین پیش از گادامر بیان کردهاند؛ اما نظریه ابداعی او در باب فهم، معنای سوم است که پیوندی ناگسستنی با معنای چهارم یعنی فهم به مثابه کاربرد دارد. سویة کاربردی فهم بر موقعیتمندی مفسر و مسئلهمحور بودن فهم تأکید دارد. یکی از برجستهترین نقاط افتراق گادامر از هرمنوتیک رمانتیک تفکیکناپذیر دانستن سه عنصرفهم، تفسیر و کاربرد است.
کلید واژگان
فهمتفسیر
کاربرد
توافق
معرفت
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2012-12-211391-10-01
ناشر
دانشکده ادبیات وعلوم انسانیسازمان پدید آورنده
استادیار فلسفه دانشگاه شهید بهشتیشاپا
2008-15532716-9748




