تحلیل نقد ویتگنشتاین بر آگوستین دربارۀ نظریۀ تصویری زبان
(ندگان)پدیدآور
بهلولی فسخودی, محسننوع مدرک
Textعلمی -پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
ویتگنشتاین پژوهشهای فلسفی را با نقد و تحلیل نگرش آگوستین دربارۀ زبان آغاز میکند. او مدعی است که نظریۀ آگوستین مبتنی بر درکی محدود و به گفته او ابتدایی از زبان است که آن را در قالب ارتباط و تصویرگری عالم واقعیت تعریف کرده است. مساله پژوهش این است که چرا ویتگنشتاین در نقد نظریه تصویری معنا از آگوستین به عنوان نماینده برجسته این دیدگاه سخن گفته است؟ در این پژوهش با روش کیفی استنتاجی و با بهرهبردن از یکی از آثار کاملا تخصصی و فلسفی آگوستین یعنی دیالوگ آموزگار نشان داده شده که نقدهای ویتگنشتاین بر نظریه تصویری زبان، ملاک معناداری زبان و نظریه آموزش و تعریف اشاری اگرچه نه کاملا اما تا حد زیادی مبتنی بر برداشت محدود از مواضع زبانشناختی آگوستین است. لذا یافته پژوهش حکایت از آن دارد که نقدهای ویتگنشتاین بر دیدگاه آگوستین به روایت آثار او تنها محدود به کتاب اعترافات بوده و از آنجایی که این اثر خودزندگینامهای بیشتر برای مخاطب عام نگاشته شده است و هدف آگوستین در آن طرح مسائل بغرنج و پیچیده زبان و فلسفیدن درباره آنها نبوده است، فهم ویتگنشتاین از جغرافیای اندیشه آگوستین را به شدت مورد تردید قرار میدهد.
کلید واژگان
نظریه تصویری زباندلالت
معنا
کاربرد
آموزش اشاری
فلسفه
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2020-02-201398-12-01
ناشر
دانشکده ادبیات وعلوم انسانیسازمان پدید آورنده
استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیشاپا
2008-15532716-9748




