نحوهی صدور کثرت بر مبنای حکمت اشراق
(ندگان)پدیدآور
موسوی, محمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در فلسفه سهروردی ـ مثل هر فلسفهای که در صدد تبیین حقایق کلی وجود است ـ نحوه صدور کثرت، رکن مهمی در جهانشناسی به شمار میرود و با مبنای مشائین در این باب متفاوت است.
بحث صدور کثرت در آثار اصلی سهروردی چندین مرحله دارد: موافقت با حکمای مشاء در صدور معلول اول، انتقاد بر ایشان در کیفیت انتشار افلاک مادون، تاسیس نظریه جدید با استفاده از اصولی مانند جواز صدور معلول بسیط از علت مرکب، تشکیل عالم از نور و ظلمت، نبودن حجاب بین انوار، نورهای حاصل از مشاهده مراتب برتر، نورهای حاصل از تابش مراتب فوق بر مراتب پستتر، غلبه و عزت قواهر اعلون نسبت به ادنون و بالعکس، ذلت و محبت مراتب مادون به مراتب برتر.
وی با این اصول، جهات کثرت لازم در عقول طولی را اثبات میکند تا صدور معلولهای فراوان عقلی (عقول عرضی یا مُثُل افلاطونی) از آنها قابل توجیه باشد. همچنین شیخ اشراق با استناد به برخی امور در مرتبه طبیعت مانند قوای نباتی، دوام انواع و وجود افراد اخس برای هر نوع، تحقق آنها را دلیل بر وجود مُثُل عقلیه در مرتبه عالم انوار میداند.
کلید واژگان
حکمت اشراقصدور کثرت
قواهر اعلون
مثل افلاطونی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2011-02-201389-12-01
ناشر
دانشکده ادبیات وعلوم انسانیسازمان پدید آورنده
مربی دانشگاه علوم اسلامی رضوی مشهدشاپا
2008-15532716-9748




