6و7, شماره 0

 

ارسال های اخیر

  • وجه اومانیستی فلسفه هگل 

    خاتمی, دکتر محمود (دانشکده ادبیات وعلوم انسانی, 2002-12-22)
    هگل از فلاسفه بزرگ دوران روشنگری است که اصول تفکر وی در جهت تحکیم مبانی و پایه های تمدن جدید غربی بوده و در باطن خود اومانیستی است وجه اومانیستی فلسفه هگل را می توان در دو اصل زیر خلاصه نمود 1- اصالت سوژه که بنیاد فلسفه ...

  • آنامنسیس و اسطوره گردش ارواح 

    صفری, دکتر مهدی قوام (دانشکده ادبیات وعلوم انسانی, 2002-12-22)
    برای کنار گذاشتن تفسیر آنامنسیس افلاطون به فطری گرایی که مفهوم آن در اصل به فلسفه جدید غربی تعلق دارد دو شاهد گویا در دو رساله افلاطون یعنی در فایدروس و جمهوری یافته می شود آنچه افلاطون اسطوره گردش ارواح با خدایان در فایدروس ...

  • رابطه ما بعد الطبیعه و روش در نظام فکری دکارت 

    مجتهدی, دکتر کریم (دانشکده ادبیات وعلوم انسانی, 2002-12-22)
    هدف اصلی دکارت از بحثهای فلسفی رسیدن به یک علم واحد کلی است که فقط با دستیابی به یک روش معقول کامل و شامل می تواند تحقق پذیر باشد البته فلسفه مبتنی بر اصالت عقل دکارت با سنتهای قبلی (اعم از دوره باستان یا قرون وسطی) تفاوت ...

  • بحثی پیرامون فلسفه ریاضی کانت 

    لاریجانی, دکتر علی (دانشکده ادبیات وعلوم انسانی, 2002-12-22)
    فلسفه ریاضی کانت بخش مجزایی از نظام فلسفی وی نیست که بتوان جدای از سایر مسائل فلسفی کانت مد نظر قرار داد بلکه در درون سیستم فلسفی کانت باید چنین موضوعی را پژوهش نمود اما از آن جهت که کانت عمیقا خصوصیات ریاضیات را مورد توجه ...

  • ابن رشد فیلسوف اسلامی زمینه ساز رنسانس و اموزکار مدرنیزاسیون مغرب اسلامی 

    پدیدآور نامشخص (دانشکده ادبیات وعلوم انسانی, 2002-12-22)
    نویسندگان تاریخ فلسفه اسلامی غالبا ابن رشد را خاتم فلاسفه اسلامی و فلسفه او را پایان این فلسفه معرفی می نمایند. در کشورهای غیر از ایران پس از ابن رشد فلسفه متروک و بی رونق شده است از طرفی در شرق عالم اسلام و ایران هم که ...