دوره 39, شماره 1

 

ارسال های اخیر

  • دریدا و واسازی استعاره 

    فتح‌زاده, حسن (دانشکده ادبیات وعلوم انسانی, 2011-08-23)
    درباره‌ جایگاه استعاره در فلسفه دو دیدگاه رایج است؛ برخی از فلاسفه (بیشتر فیلسوفان تحلیلی) استعاره را قابل حذف دانسته، ایده‌آل فلسفه را در متونی عاری از استعاره و مبتنی بر کاربرد دقیق و تحت‌اللفظی کلمات می‌بینند. برخی ...

  • نظام فلسفی بابا افضل: طرحی نو در فلسفه اسلامی‌- ایرانی 

    شهر آیینی, سید مصطفی (دانشکده ادبیات وعلوم انسانی, 2011-08-23)
    سده ششم را در تاریخ فلسفه اسلامی-ایرانی می‌توان نقطة عطفی به‌‌‌‌‌‌شمار آورد، در این سده فلسفه با ‌قرائت مشائی آن که در آثار فارابی و به ...

  • دونز اسکوتوس و مسأله تشخص 

    طالب‌زاده, سید حمید (دانشکده ادبیات وعلوم انسانی, 2011-08-23)
    دونزاسکوتوس]1[ الهی‌دان و فیلسوف قرن سیزدهم و چهاردهم میلادی اهل اسکاتلند با الهام از سخنان ابن‌سینا و برداشت خاصی از آن و با قول به تشکیک در وحدت، مراتبی از آن را در اشیاء مورد توجه قرار داد و طبعیت لابشرط را به وحدت کمتر ...

  • تعالی اعمال و تجسد ارواح 

    موسوی, سید محمد (دانشکده ادبیات وعلوم انسانی, 2011-08-23)
    چگونگی رابطه نفس و مکتسباتش همواره مورد توجه فلاسفه بوده است. در این میان نحوة حصول علم و کیفیت تأثیر فعل و خُلق بر نفس از وجوه مهم خودشناسی در حکمت متعالیه است. تحقیق در این مسایل بر پایة مبانی‌‌ای چون اصالت وجود، ...

  • نیچه و نقد روانشناسی اخلاقی کانتی 

    محبوبی آرانی, حمیدرضا (دانشکده ادبیات وعلوم انسانی, 2011-08-23)
    روانشناسی اخلاقی یکی از مباحث مهم در فلسفه‌ اخلاق است که امروزه فیلسوفان اخلاق توجه خاصی بدان می‌کنند. تعدادی از شارحان اخیر فلسفه‌ نیچه می‌کوشند تا با تقریر موضع نیچه در روانشناسی اخلاقی، در مقام موضعی نو و قابل‌توجه، ...

  • در ماهیت اَلَم و آیا اَلَم، شر بالذّات است یا شر بالعرض؟ 

    افضلی, علی (دانشکده ادبیات وعلوم انسانی, 2011-08-23)
    یکی از پاسخ‌هایی که فیلسوفان مسلمان به معضلی که در فلسفة دین به معضل شرور (مسألة شرور) معروف است داده‌اند این است که « شرور یا اموری عدمی‌اند که شر بالذّات‌اند- مانند ظلمت، فقر، جهل، مرگ و... ـ و یا اموری وجودی‌‌اند که شر ...