مرور دوره 46, شماره 2 بر اساس تاریخ انتشار
در حال نمایش موارد 1 - 6 از 6
-
ضرورت تعلیم فلسفه برای نیل به سعادت از دیدگاه محمّدبنزکریای رازی
(دانشکده ادبیات وعلوم انسانی, 2019-02-20)اگرچه از بین رفتن اکثر آثار محمد بن زکریای رازی بررسی اندیشههای وی را دشوار نموده، اما مطالعه آثار به جای مانده از وی نشان میدهد که مسأله سعادت برای او یک مسأله مهم بوده است. در اندیشه رازی سعادت همان رهایی از درد و و ...
-
عینیت مفاهیم و داوریهای اخلاقی در دیدگاه فیلیپا فوت؛ فهمهای متفاوت از نظریه خیر طبیعی و مسائل پیش روی آن
(دانشکده ادبیات وعلوم انسانی, 2019-02-20)تبیین عینیت مفاهیم و داوریهای اخلاقی، از جمله مهمترین دغدغههای فیلیپا فوت در طول عمر فلسفهورزیاش بوده است و دیدگاه او در این باب در آثار متأخرش، به عنوان اثری مهم و تأثیرگذار شناخته میشود. فوت در این دوره معتقد است ...
-
انرگیا و انتلخیا: نقدی بر ارسطو از منظر رویکرد منادولوژیک
(دانشکده ادبیات وعلوم انسانی, 2019-02-20)مقالهی حاضر کوششی است برای ارزیابی و نقادی نظریهی حرکت ارسطویی از منظر رویکرد منادولوژیک - رویکردی که میکوشد همه چیز را بدون دخالت معجزهآسای غیر، و صرفا با اتکا به درونزایی جوهر توضیح دهد. این رویکرد میراثی لایبنیتسی ...
-
نسبت زبان و منطق در فلسفۀ هگل
(دانشکده ادبیات وعلوم انسانی, 2019-02-20)در این نوشتار به نسبت بین زبان و منطق در فلسفۀ هگل خواهیم پرداخت. در ابتدا بین دو وجه مهم زبان، یعنی وجه نشانهشناسانه و وجه معناشناسانه، تمایز خواهیم نهاد. خواهیم دید زبان از وجه نخست صرفا بر مبنای قواعد دستوری یا به منزلۀ ...
-
اصل پراگماتیکی: عالیترین مرحلة وضوح در پراگماتیسم پیرس
(دانشکده ادبیات وعلوم انسانی, 2019-02-20)«اصل پراگماتیکی» مبنای پراگماتیسم پیرس است. او در تأسیس این اصل تحت تأثیر دکارت و اصطلاح «وضوح» او، و کانت و معنای «پراگما» از سوی اوست. پیرس ابتدا وضوح را از منظر دکارت و لایبنیتس معنا میکند، اما آنها را کافی ندانسته و ...
-
بررسی کارکردهای فطرت در اندیشهی غزالی، در مقایسه با آثار ابن سینا
(دانشکده ادبیات وعلوم انسانی, 2019-02-20)غزالی در آثار مختلفش، ابراز میکند که هر انسانی بر فطرتی بینشان (الفطره الاصلیه) متولد میشود اما این والدین هستند که انسان را از فطرت نخستینش به آئین خاصی سوق میدهند. او فطرت را در معانی مختلف و با رویکردهای متفاوت به ...



