بررسی ارتباط شادی، سلامت عمومی و اُفقهای زمانی (انتظارگرایی) با عملکرد تحصیلی دانشجویان جدیدالورود (ورودی 90) دانشگاه علوم پزشکی لرستان
(ندگان)پدیدآور
فرهادی, علیموحدی, یزدانموحدی, معصومه
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: عملکرد تحصیلی دانشجویان و عوامل تأثیرگذار بر آن، همواره مورد توجه دانشگاهها و مؤسسات آموزشی بوده است. هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتباط شادی، سلامت عمومی و افقهای زمانی با عملکرد تحصیلی بوده است. روش: در این مطالعۀ همبستگی، 317 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان به روش سرشماری به عنوان نمونۀ پژوهش انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامۀ شادی آکسفورد، پرسشنامه افقهای زمانی و پرسشنامۀ سلامت عمومی بود. برای اندازهگیری عملکرد تحصیلی دانشجویان، از معدل نیمسال آنان استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که شادی، افقهای زمانی (به ویژه زیرمقیاس طرحریزی برای آینده) و سلامت عمومی، سهم معناداری در پیشبینی عملکرد تحصیلی دانشجویان داشتند. همچنین بین عملکرد تحصیلی، سلامت عمومی (سلامت عمومی کلی و زیرمقیاس اختلال عملکرد اجتماعی) و افقهای زمانی دانشجویان دختر و پسر تفاوت معناداری به دست آمد. اما بین میزان شادی در دو جنس، تفاوت معناداری مشاهده نشد. نتیجهگیری: با توجه به ارتباط شادی، سلامت عمومی و افقهای زمانی با عملکرد تحصیلی، لازم است برنامههایی در جهت بالا بردن سطح سلامت روانی دانشجویان و فراهم آوردن محیطی شاد در فضای دانشگاه اجرا شود.
کلید واژگان
شادیافقهای زمانی
سلامت عمومی
عملکرد تحصیلی
دانشجویان
شماره نشریه
7تاریخ نشر
2013-08-231392-06-01



