مقایسۀهوش معنوی و هوش هیجانی دانشجویان و طلاب
(ندگان)پدیدآور
صبحی قره ملکی, ناصرپرزور, پرویزنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: هدف از این پژوهش، مقایسۀ هوش معنوی و هوش هیجانی در بین دانشجویان و طلاب بود. روش: روش تحقیق علی-مقایسهای بود. جامعۀ آماری کلیه افراد شاغل به تحصیل در دانشگاهها و حوزههای علمیۀ شهر اردبیل در سال تحصیلی 1392- 1391 بودند. نمونهای به تعداد 160 نفر(شامل 80 نفر دانشجو و 80 نفر طلبه) به روش نمونه گیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامههای هوش معنوی کینگ و هوش هیجانیپترایدز ـ فارنهایم استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) استفاده گردید. یافتهها: نتایج این مطالعه نشان داد که بین دو گروه دانشجویان و طلاب از لحاظ نمرۀ کل هوش معنوی و همچنین در زیر مقیاسهای تفکّر انتقادی وجودی و معناسازی شخصی، تفاوت معناداری وجود دارد(001/0pنتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان میدهد، تفاوت دو گروه در هوش معنوی، به فراوانیِ انجام مناسک و رفتارهای دینی در طلاب محدود نمیشود، بلکه طلاب در خصوص تواناییهای ذهنی مربوط به هوش معنوی، به ویژه تفکّر انتقادی وجودی، تولید معنای شخصی و حتی به لحاظ میانگین در توانایی بسط حالت هشیاری، نمرات بالاتری نسبت به دانشجویان کسب کردهاند. بنابراین، میتوان با تقویت این دو هوش در بین این دو گروه تأثیرگذار در جامعه، به توانمندسازی آنها کمک نمود.
کلید واژگان
هوش معنویهوش هیجانی
دانشجویان
طلاب
شماره نشریه
11تاریخ نشر
2014-05-221393-03-01




