• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فرهنگ در دانشگاه اسلامی
    • دوره 6, شماره 19
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فرهنگ در دانشگاه اسلامی
    • دوره 6, شماره 19
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی نقش تمییزی تاب‌آوری روان‌شناختی و سبکهای مقابله‌ای هیجان‌مدار و مسئله‌مدار در پیش‌بینی پروفایل آشفتگی روان‌شناختی دانشجویان و مقایسۀ آن بر اساس جنسیت

    (ندگان)پدیدآور
    سلیمانی, اسماعیلبابایی, کریمعطادخت, اکبر
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    625.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    بررسی نقش تمییزی سبکهای مقابله‌ای و تاب‌آوری روان‌شناختی در پیش‌بینی پروفایل آشفتگی روان‌شناختی در دانشجویان. روش: روش پژوهش، از نوع همبستگی و علّی مقایسه‌ای و جامعۀ آماری آن، دانشجویان غیر بومی دانشگاه ارومیه در سال تحصیلی 95-1394 بودند. از این جامعه، 200 دانشجوی ساکن خوابگاههای دانشگاه ارومیه به صورت تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامۀ پروفایل آشفتگی روان‌شناختی، مقیاس تاب‌آوری و پرسشنامۀ سبکهای مقابلۀ اندلر و پارکر استفاده شد. اطلاعات به دست آمده با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون، آزمون رگرسیون چندگانه و آزمون تحلیل واریانس چندمتغیّره تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: بین تاب‌آوری و پروفایل آشفتگی روان‌شناختی همبستگی منفی؛بین پروفایل آشفتگی روان‌شناختی و سبک مقابله‌ای هیجان‌مدار و اجتنابی رابطۀ مثبت و معناداری وجود دارد و متغیّرهای سبکهای مقابله‌ای(هیجان‌مدار)، تاب‌آوری و جنسیت به خوبی توانستند پروفایل آشفتگی روان‌شناختی را پیش‌بینی کنند. همچنین نتایج تحلیل واریانس چند متغیّره نشان داد که میزان مؤلفه‌های پروفایل آشفتگی روان‌شناختی(افسردگی، اضطراب و استرس) در دانشجویان دختر و پسر به طور آماری متفاوت است. نتیجه‌گیری: با بهبود سبکهای مقابله‌ای و افزایش سطح تاب‌آوری دانشجویان، میزان افسردگی، اضطراب و استرس کاهش می‌یابد.
    کلید واژگان
    روان‌آشفتگی
    سبکهای مقابله‌ای
    تاب‌آوری
    دانشجویان

    شماره نشریه
    19
    تاریخ نشر
    2016-08-22
    1395-06-01
    ناشر
    پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها
    سازمان پدید آورنده
    دکترای روان شناسی، استادیار روان‌شناسی دانشگاه ارومیه، گروه علوم تربیتی
    دانشجوی دکترای روان‌شناسی، دانشگاه ارومیه
    دکترای روانشناسی، دانشیار گروه روان‌شناسی دانشگاه محقق اردبیلی

    شاپا
    2345-573X
    URI
    http://ciu.nahad.ir/article_356.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/22813

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب