• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فرهنگ در دانشگاه اسلامی
    • دوره 5, شماره 15
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فرهنگ در دانشگاه اسلامی
    • دوره 5, شماره 15
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مطالعه وضعیت و موانع توجه به مؤلفه‌های تربیت شهروند اسلامی دردانشگاه ( مطالعه موردی دانشگاه مازندران )

    (ندگان)پدیدآور
    قاسم پور خوشرودی, عرفانهصفار حیدری, حجت
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    865.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: پژوهش حاضر درصدد آن است تا مؤلفه های شهروندی اسلامی را بر اساس  خوانش متن  نهج­البلاغه مورد بحث و بررسی قرار دهد و از  رهگذر آن به تبیین موانعی بپردازد که در دانشگاه­های کنونی ما بر سر راه تحقق آن قرار دارد. روش:  برای انجام این کار مطالعه به دو شیوۀ کمی (از نوع توصیفی) و کیفی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق شامل دو گروه (اساتید و دانشجویان) و نمونه آماری دانشجویان به تعداد 324 نفر با استفاده از فرمول کوکران و به صورت نمونه گیری طبقه‌ای به تفکیک جنس، دانشکده و مقطع، انتخاب گردید. ابزار پژوهش پرسشنامه­ای بود که توسط محققین و بر اساس مطالعه منابع ساخته شده است. پایایی پرسشنامه بر اساس آلفای کرانباخ  96/0برآورد گردید و جهت بررسی روایی محتوایی و صوری پرسشنامه، ابتدا جدول تناظر سؤالات تحقیق با سؤالات تهیه و در اختیار اساتید و صاحب‌نظران قرار گرفت و پس از رفع اشکالات و انجام اصلاحات لازم فرم نهایی پرسشنامه تهیه شده است. جهت پاسخگویی به سوال سوم پژوهش از بین استادان نیز به تعداد ده نفر به صورت هدفمند و با استفاده از روش نمونه گیری زنجیره‌ای انتخاب و داده‌ها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته جمع آوری شده است. یافته­ها: یافته­ها نشان می‌دهد که از نظر دانشجویان در دانشگاه­ها میزان توجه به مؤلفه­های ابعاد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی شهروندی اسلامی پایین تر از متوسط ولی مؤلفه­های  بعد اخلاقی بالاتر از متوسط بوده است. اگرچه از لحاظ آماری داده­های مربوط به این بعد نیز  همچون ابعاد دیگر شهروندی اسلامی  معنی دار نبوده است. همچنین یافته­های بدست آمده از مصاحبه با استادان نشان می­دهد که موانع تحقق شهروندی اسلامی در سه بخش اجرایی – محیط برون سازمانی، ساختار و سیاست گذاری­ها، مسئولین، نیروی انسانی کارآمد- ، فرهنگی – برنامه­های فرهنگی، نیروی انسانی، محیط دانشگاه- و آموزشی – برنامه­های وزارت علوم، محتوای دروس، تعاملات استاد دانشجو-  قرار دارد. نتیجه­گیری: بر اساس نتایج این پژوهش می­توان گفت که به طور کلی تربیت شهروند اسلامی در دانشگاه محقق نشده است. به سخن دیگر دانشگاه در عمل برنامه ‌روشنی برای تحقق تربیت شهروند اسلامی ندارد.
    کلید واژگان
    تربیت
    شهروند
    اسلام
    دانشگاه
    موانع

    شماره نشریه
    15
    تاریخ نشر
    2015-08-23
    1394-06-01
    ناشر
    پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها
    سازمان پدید آورنده
    کارشناس ارشد رشته علوم تربیتی، گرایش تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش. دانشگاه مازندران
    دانشیار تاریخ و فلسفه اموزش و پرورش. گروه علوم تربیتی دانشگاه مازندران

    شاپا
    2345-573X
    URI
    http://ciu.nahad.ir/article_282.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/22800

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب