تدوین استراتژی برای رسانههای دیجیتال در کشور با هدف تأثیرگذاری دینی و فرهنگی بر قشر دانشجو
(ندگان)پدیدآور
شریفی, سید مهدیجواهری, جوادنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: هدف اصلی این پژوهش، تدوین استراتژی برای حوزۀ بازیهای رایانهای در ایران با رویکرد استراتژیهای لازم جهت اجرا توسط نهادهای بالادستی است؛ استراتژیهایی در جهت پاسخگویی به مسائل دینی و فرهنگی موجود در این عرصه به خصوص در رابطه با اثرات فرهنگی و دینی روی قشر دانشجوی کشور به عنوان یکی از گروههای بزرگ مخاطب این صنعت. روش: این پژوهش در زمرۀ پژوهشهای کاربردی بوده و از لحاظ روشی، کیفی محسوب میشود. روشهای مورد استفاده در این پژوهش شامل مصاحبه با خبرگان، تکنیک دلفی، و تحلیل سوآت میشود. یافتهها: یافتههای این پژوهش شامل آن دسته از نقاط قوت و ضعف و نیز فرصتها و تهدیدهای صنعت بازی ایران است که در حوزۀ فرهنگ و دین میتوانند اثرگذار باشند. در مجموع، عوامل محیطی شامل 1 نقطه قوت، 4 نقطه ضعف، 3 فرصت و 6 تهدید محیطی میشود. سپس با استفاده از تحلیل سوآت، 8 استراتژی مختلف حاصل شده که به طور کلی شامل موضوعات استعدادیابی و آموزش، تسهیل مراحل قانونی و حقوقی، بهبود سیستم توزیع، ایجاد مراکز رشد و صندوقهای سرمایهگذاری ریسکپذیر میشود. نتیجهگیری : همان طورکه اشاره شد، در این پژوهش 8 استراتژی حاصل شده که این استراتژیها بایستی توسط نهادهای بالادستی اجرایی شود. این استراتژیها در جهت تسهیل کسب و کار شرکتهای بازیسازی بوده و با اجرای آنها، کسب و کار بازی در ایران رونق گرفته و زمینۀ تولید بازی مناسب با فرهنگ ایرانی-اسلامی ایجاد شده و روند تأثیرگذاری منفی فرهنگی حوزۀ بازی را به روند مثبت تبدیل میکند.
کلید واژگان
بازیهای رایانهایتأثیرگذاری دینی و فرهنگی
تدوین استراتژی
روش دلفی
قشر دانشجو
شماره نشریه
15تاریخ نشر
2015-08-231394-06-01
ناشر
پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههاسازمان پدید آورنده
استادیار دانشکده مدیریت، دانشگاه تهراندانشجوی دکترای مدیریت رسانه؛ دانشکده مدیریت دانشگاه تهران




