سنجش تأثیر شاخصهای روانی و عملکردی بر تمایل دانشجویان به استفاده از شبکههای اجتماعی
(ندگان)پدیدآور
فروتنی, زهرابحرانی, عطیهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده این واقعیت که کاربران و به ویژه جوانان هر روز وقت بیشتری را در فضای مجازی میگذرانند، اهمیت بررسی عوامل مؤثر بر گرایش به شبکههای اجتماعی را نشان میدهد. هدف: پژوهش حاضر با هدف سنجش تأثیر شاخصهای روانی و عملکردی دانشجویان بر تمایل آنان به استفاده از شبکههای اجتماعی و ارائۀ راهکار برای ارتقای فرهنگ استفاده از این شبکهها انجام شده است. روش: این پژوهش از این لحاظ که نتایج آن میتواند مورد استفاده قرار بگیرد،کاربردی و از لحاظ روش تحقیق، توصیفی- پیمایشی است. جامعۀ آماری تحقیق، دانشجویان دانشگاه پیام نور خوی با2800 دانشجو و ابزار سنجش دادهها، دو پرسشنامۀ استاندارد «میزان استفاده از شبکههای مجازی» و «شاخصهای عوامل روانی و عملکردی» است. برای پردازش و تحلیل دادهها از نرمافزارهای اس.پی.اس.اس. پی.ال.اس استفاده شده است. یافتهها: نتایج تحقیق، تأثیر سه شاخص را بر تمایل دانشجویان به شبکههای اجتماعی تأیید کرد. نتیجهگیری: از بین شاخصهای عملکردی، دو شاخص «ارزش» و «اعتماد» و از بین شاخصهای روانی، شاخص «منافع و باورهای مشترک» بر میزان استفادۀ دانشجویان از شبکههای اجتماعی تأثیر معناداری دارد؛ ولی تأثیر سایر شاخصها معنادار نبود.
کلید واژگان
واژگان کلیدی: عوامل روانیعوامل عملکردی
فضای مجازی
شبکههای اجتماعی
تمایل به شبکههای اجتماعی
شماره نشریه
31تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01
ناشر
پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههاسازمان پدید آورنده
دکتری تخصصی مدیریت دولتی. استادیارگروه مدیریت دولتی دانشکده مدیریت، اقتصاد و حسابداری دانشگاه پیام نور. ایراندکتری تخصصی مدیریت دولتی. استادیارگروه مدیریت دولتی دانشکده مدیریت، اقتصاد و حسابداری دانشگاه پیام نور. ایران.




